Dimecres, just abans de venir a la redacció de l’Iris vaig passar, com ho sol fer cada dia, per la plaça des Born, i estava tota buida de vehicles per mor del “Dia dels Drets dels Infants”, pel fet que allà s’hi han de celebrar diferents actes.
Una vegada més la plaça se’ns mostra amb tota la seva grandària i grandesa, i ens torna a convidar a pensar amb quina plaça des Born volem?
Volen un Born per a vianants? Una plaça des Born amb menys aparcaments o que els aparcaments estiguin sols a una part? Deixar-la com està?
De la mateixa manera que s’han fet consultes ciutadanes per al futur de l’edifici de la Ferreteria SAVI, a la plaça de la Catedral o les diferents utilitats d’espais públics, potser seria bona cosa obrir una consulta a la ciutadania per a saber com volem la plaça del Born, amb la celebració de jornades, debats, propostes i idees de futur per la principal plaça de la nostra ciutat.
Som també conscients que per a fer una plaça del Born per als vianants, s’han de crear primer les noves places d’aparcament que han d’absorbir els fluix de vehicles que allà aparquen, i per tant s’han de crear noves borses, i no sols a la perifèria, sinó aprop del centre històric, per a donar servei als residents al nucli antic.
Potser és hora de repensar el recuperar les propostes existents dels aparcaments soterrats, com per exemple el de darrera l’OAR o el de la plaça del Príncep, entre altres.
Ciutadella pateix la manca de noves borses d’aparcament i aquestes cada any es greugen amb l’eliminació de noves places, com per exemple les que s’han eliminat enguany al carrer Mallorca, i de moment aquestes places no s’han reubicat a cap lloc i deixen, una altra vegada més, a uns veïns sense poder aparcar els seus cotxes aprop de casa seva, i en aquest cas, ni siquiera davant ca seva per a fer les moltes vegades necessàries operacions de càrrega i descarrega de persones majors o infants, o quan han de descarregar la compra setmanal.
És cert que la ciutadania ha de recuperar els espais que ha perdut per mor dels cotxes, però ho ha de fer amb seny, amb vertaders plans de mobilitat, que han de tenir en compte la sostenibilitat i també la convivència. Hi ha carrers i places que poder ser totalment peatonals, però n’hi ha d’altres en que per molt que volguem, no ho poden ser, i s’ha de pensar també amb les necessitats dels veïns, més que amb l’estètica i els dissenys de tècnics que no hi habiten.
El debat és necessari, però amb tots els interlocutors, i amb transparència i acceptant les propostes i les crítiques del residents, que en si són els principals usuaris d’un carrer o d’una plaça, que per mor d’un suposat interès general, a vegades no satisfà ni a uns ni a altres i els que allà hi habiten són els més perjudicats.
El Iris, 24 novembre 2017