El Ioga té a veure amb el desenvolupament de l’individu, i certament hi ha diferents models dins del Ioga que en fan referència. Per exemple, la idea completa dels 5 cossos (que hi vam aprofundir en el núm. 3.818) es refereix els diferents nivells de desenvolupament que van del nivell físic al nivell energètic, de la ment inferior passant a la ment superior, la ment superior. Podríem també fer referència el desenvolupament de l’individu des dels diferents centres energètics, els chakras, tan anomenats tant des del món del Ioga com de les diferents teràpies, (que ens comprometem a fer-ne uns quants articles, ja que requereix molt de rigor abordar-los), perquè defineixen el camí d’ascensió de la persona que engloba des de la preservació del cos que es reflecteix en la part de l’instint més bàsic de tot vivent, en l’impuls per reproduir l’espècie, i la voluntat de poder en els tres nivells més inferiors-baixos; i en el nivell més elevat l’individu ja es manifesta en l’àmbit de l’amor, la comunicació pura i neta, amb una habilitat de pensament i intuïció d’alt nivell, inherent a ments despertes, evolucionades. Ara bé, avui us volem fer referència a un altra manera de descriure el grau de l’evolució de l’individu, i de fet la mateixa descripció és apte per a “classificar” els diferents estats de tota la naturalesa creativa.
Les 3 qualitats de la naturalesa. Les 3 gunnas
Què són les gunnas?
Són les qualitats que podem descriure que té tota la naturalesa creadora, podríem definir-les de les 3 formes que poden manifestar:
matèria inerta, matèria en moviment-acció, i matèria lluminosa-lliure.
Al text de la Bhagavad-Gita, el mestre les descriu al deixeble com: inèrcia, passió i puresa. La característica de la puresa es coneix en sànscrit com sattwa, la característica de la passió com a raja, i la inèrcia com tama.
Les tres qualitats s’adhereixen de manera evident en el cos físic de l’individu, però també en els aspectes mentals i emocionals, psíquics i subtils-energètics.
Així doncs podríem dir que un estat mental pot estar més condicionat per la inèrcia- de la qualitat tama, l’ofuscació, la negativitat, la por, la ignorància, la desídia, la son...); o bé, per una qualitat raja, d’un estat més passional, que alhora genera aferrament a l’acció o el sentiment envers la persona o circumstància; o per una qualitat sattwa, més saludable, lluminosa, vinculada més el coneixement i a la felicitat i encara que hi hagi consciència encara hi ha aferrament, encara que sigui per el que és pur.
Això potser queda un poc confús, però més endavant el mestre continua explicant en detall com és la manifestació d’aquestes tres característiques en una persona, especialment a la ment humana i a les tendències de tot nivell que descriuen clarament els diferents nivells d’evolució dels variats estats de pensament i comportament dels éssers humans
Mariona GirijA
Si t’interessa saber més d’aquesta notícia la trobaràs a l’edició en paper del Setmanari El Iris. Si et vols fer subscriptor, ens pots trucar al número de tèlèfon 971 38 29 20 i t’informarem