El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, acompanyat del director general de Ports, Xavier Ramis, s’ha reunit aquest divendres amb el gerent de l’Associació de Clubs Nàutics de les Illes Balears, Rafel Palmer, i representants diferents clubs nàutics per tal de fer un balanç del procés de renovació de totes les concessions dels ports, que ja s’ha completat, i per explicar les principals línies estratègiques del Pla General de Ports.
Les Illes Balears són l’única Comunitat Autònoma que ara com ara ha completat el procés d’adaptació dels que exigia la Llei de Costes perquè el 2018 caducaven les concessions.
El director general de Ports i Aeroports, Xavier Ramis, ha destacat que des del Govern s’ha dut a terme el procés, “amb acords q beneficien l’interès públic i que a la vegada permeten que els distints clubs puguin encarar el seu futur amb les millors expectatives de negoci i servei”.
Cal recordar que l’actualització dels canons dels ports ajusta a preus reals allò que han de pagar els clubs per a l’explotació dels ports i ha suposat incrementar de 900.000 a 12 milions els ingressos anuals pels canons que rebrà Ports de les Illes Balears.
El director general de Ports ha destacat que s’està produint una millora global dels ports de les nostres Illes, tant dels de gestió directa –en els que Ports IB està realitzant obres de reforma i millora importants- com dels de gestió indirecta, que són els que exploten els clubs.
En aquest sentit, Ramis ha recordat que Ports IB realitza inversions en els ports que superen els 30 milions d’euros i que les inversions que han assumit els clubs nàutics –en el marc del procés d’adaptació de les concessions dels ports- superen els 130 milions. “Són més de 150 milions els que entre Ports IB i els clubs nàutics invertim en la millora dels ports de les nostres Illes”, ha destacat el director general.
El procés de renovació de les concessions dels ports ha implicat no només un increment dels canons, sinó també l’acord de dur a terme nombroses intervencions de millora de les infraestructures de cada port.
En el conjunt dels ports que havien d’ adaptar-se (perquè el 2018 expirava la concessió que tenien), la inversió és de 107 milions d’euros. Però cal recordar que els ports autoritzats posteriors a la Llei de Costes també han fet inversions, que superen els 16 milions.
De la mateixa manera, el conseller Marc Pons i el director general han explicat als representants dels clubs l’inici de redacció del Pla General de Ports. S’han compartit les principals línies estratègiques del Pla i escoltat opinions i propostes dels clubs que contribuiran a definir com han de ser els ports del futur.
Les línies principals són:
-aprofitament dels ports actuals, amb planificacions de futur que passin per la seva reordenació o millor aprofitament i no per ampliacions o noves construccions ni per més ocupació d’aigua
-potenciació de marines seques, rampes de varada o l’ordenació de camps de boies als ports
-noves fórmules i hàbits en els usuaris, respecte de la utilització o propietat de les embarcacions
A la reunió han assistit representants del clubs nàutics següents: CN Sa Ràpita, CN S’ Estanyol, RCN Porto Petro, CN Cala Rajada, CN Colònia Sant Pere, CN Serra Nova, CN Can Picafort, RCN Port de Pollença, CV Port d’ Andratx, CN Palma Nova, CN Cala Gamba, CM Sant Antoni de la Platja,CN S’ Arenal i CN Ciutadella