Aquest matí els joves de les aules de l’IES Joan Ramis i Ramis de Maó han rebut la visita del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, Vicenç Vidal, el director general d’Espais Naturals i Biodiversitat, Miquel Mir, i la directora insular de la Reserva de la Biosfera del Consell Insular de Menorca, Irene Estaún per compartir i comentar la feina sobre quatre unitats didàctiques que s’han preparat en el marc de la celebració dels 25è aniversari de Menorca com a Reserva de la Biosfera i que han treballat durant el curs escolar 2017/18.
Es tracta de la col·lecció “Quaderns didàctics: Menorca Reserva de Biosfera” elaborades per l’Agència Menorca Reserva de la Biosfera en el marc del programa de comunicació i sensibilització entorn de les àrees naturals de Menorca de les que s’han editat 8.000 unitats per tots els centres educatius de l’illa. En aquest sentit entre els anys 2017 i 2018 la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ha aportat 120.000 euros a favor del Consell Insular per dur a terme actuacions per a la protecció de la Reserva de la Biosfera, que es concreten en programes com el de control d’espècies invasores en espais de la Xarxa Natura 2000, execució de mesures dels plans post-LIFE desenvolupats a Menorca i el Pla d’Acció de Reserva de la Biosfera de Menorca.
Durant la visita, el conseller Vidal ha comentat que “és una prioritat en aquesta legislatura l’educació ambiental com un pilar fonamental per fer-hi partícip la població i transmetre el paper importantíssim que té la societat en general i la comunitat educativa en particular en l’assoliment dels objectius de reserva de biosfera i en la contribució de la sostenibilitat”. A més, el conseller del ram ha volgut destacar que aquest Govern és la primera vegada que s’implica amb la Reserva de la Biosfera.
Per la seva banda, el director general d’Espais Naturals i Biodiversitat, Miquel Mir, ha dit que “ja es treballa per concretar el programa del que queda per a l’any 2018 i 2019″.
Aquestes unitats didàctiques persegueixen l’objectiu de donar continuïtat als tallers que s’emmarquen dins el Programa de Salut Jove i Cultura, que complementa, d’una banda, les explicacions fetes en aquestes activitats i dona al professorat la possibilitat de seguir treballant aquests àmbits dins les aules i, de l’altra, ofereix més recursos als centres educatius per apropar-nos a la idea que l’educació ambiental sigui un contingut transversal en la societat.
Les quatre unitats didàctiques combinen explicacions, conceptes i activitats dinàmiques i divertides destinades a fillets i filletes, per tal que es puguin emprar a les escoles. Les temàtiques escollides aquest any han estat: reserva de biosfera, geologia, energia i biodiversitat terrestre. Els quaderns han estat pensats tant per als alumnes d’educació primària com per als de secundària, i per tal d’indicar-los quins exercicis s’adapten millor al nivell de cadascun utilitzen uns semàfors amb una seqüència de colors, de tal manera que mitjançant unes rodones verdes s’assenyalen els exercicis que s’ajusten especialment a l’educació primària, amb rodones vermelles a l’ensenyament secundari i en taronja, a ambdues etapes.