Durant la primera jornada de FOTEC, els representants de l’AETIB s’han entrevistat amb més de 20 agències turístiques i touroperadors xinesos, que han mostrat especial interès per productes de qualitat, com ara la gastronomia, el turisme actiu, l’ecoturisme, el turisme esportiu i també el turisme MICE, de reunions i esdeveniments.
Alzamora ha destacat que el mercat xinès té un potencial de més de 200 milions de turistes és “un visitant que viatja amb grups petits, que té un poder adquisitiu alt i que, a més quadra amb l’estratègia Better in winter, ja que solen viatjar durant l’any nou xinès, que és, aproximadament, el febrer”.
Dins el mercat europeu, l’estat espanyol és la destinació que creix més en les dates de la festa de l’Any Nou xinès (en el 2018 va ser el 16 de febrer), el període de vacances més llarg durant el qual aprofiten per viatjar a l’estranger en família. El turisme oriental, especialment de la Xina i Japó, s’ha interessat recentment per l’illa d’Eivissa.
Segons informes de Turespaña, el nombre de viatgers xinesos arribarà als 220 milions a l’any 2025. La connectivitat aèria del sud d’Europa amb la Xina també és creixent. A finals de 2015 hi havia un vol diari entre Beijing i Madrid. Actualment hi ha 7 rutes amb un total de 24 vols per setmana. Tots els vols del 2018 que arriben a Espanya des d’aquest mercat ho fan als aeroports de Madrid i Barcelona. Les ciutats d’origen, en data d’avui, són: Shangai, Beijing, Shenzen i Chengdu.
L’any passat, 514 mil turistes xinesos van visitar Espanya, el que suposa un creixement del 37,1% respecte de l’any anterior. La despesa, 796 milions d’euros, també registrà un avanç (18,1%), així com les pernoctacions hoteleres (28%). El turista xinès recerca experiències en l’àmbit de la gastronomia, la història i la cultura, se sent atret per les compres, és cosmopolita i valora que les Illes estiguin ben comunicades amb qualsevol capital europea. Els turistes xinesos, junt amb els japonesos, foren els que ostentaren un major nivell d’estudis, el 94% d’ells tenia estudis superiors.
Accions de l’AETIB per a posicionar les illes com a destinació turística a la Xina
Participació a FOTEC, que reuneix més de 160 agències de viatge i empreses xineses i 50 companyies i destinacions d’Espanya. Assisteixen a la fira turoperadors, agències de viatges, mitjans de comunicació especialitzats en viatges i lifestyle, viatgers independents i líders d’opinió.
L’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears va assistir el passat mes de juliol al Global Wedding Honeymoon Island Summit, una convenció especialitzada en casaments i llunes de mel que va tenir lloc a la Xina. Les autoritats turístiques organitzadores van convidar sense cap cost les Illes Balears, úniques illes europees que hi van participar. L’Agència, juntament amb el Consell de Formentera, van donar a conèixer les Illes com a destinació destacada del Mediterrani per al segment de casaments i llunes de mel en temporada d’hivern.
L’AETIB va organitzar el passat mes de novembre una formació per al sector turístic amb l’objectiu de millorar la seva preparació per accedir al mercat de la Xina, davant l’interès creixent per part del sector. La formació va abordar el perfil del turista internacional xinès, les seves necessitats i expectatives, les barreres legals, lingüístiques i culturals i com rebre aquests viatgers.
A la Xina, les agències de viatge tradicionals tenen un pes molt important que supera les contractacions mitjançant agències online. El turista internacional de la Xina viatja principalment a finals de gener, per l’Any Nou Xinès i en la primera setmana d’octubre. La despesa mitjana d’un viatger xinès és de 2.800 euros per persona i estada, quan la despesa mitjana a Espanya del turista està en 721 euros per turista i estada. El 30% de la despesa turista xinès es destina a les compres. La majoria són el que s’anomena “millenials” i un 57 % són nascuts en els anys 80.