Atès que per Nadal té lloc l’esdeveniment comercial més rellevant de tot l’any i que durant aquestes dates els consumidors estan sotmesos a insistents campanyes publicitàries que inciten, en molts de casos, a comprar de manera desmesurada, la Direcció General de Consum convida la ciutadania a fer un consum reflexiu, responsable, just i respectuós amb el medi ambient.
El director general de Consum, Xisco Dalmau, ha remarcat la importància de conscienciar la ciutadania de la necessitat de fer un consum responsable i ha recordat que tots els productes que es venen en el mercat tenen una història, una traçabilitat. Per això, ha dit, “és imprescindible triar els que afavoreixen la igualtat social perquè fomenten unes condicions laborals dignes i els que generen el menor impacte possible en el medi ambient”. Per aquest motiu, ha aconsellat adquirir productes de comerç just i de proximitat, és a dir, elaborats a les Illes Balears.
Juguetes educatives, no sexistes i no violentes
En el cas de les juguetes, a l’hora de comprar-ne s’ha de pensar que han de servir per divertir els menuts. Per tant, és convenient tenir en compte l’edat i la maduresa dels infants, i valorar els continguts dels jocs i els aspectes educatius. Així mateix, s’aconsella evitar la distinció sexista i la incitació a la violència.
És important llegir les etiquetes, les regles i les instruccions del joc, i fixar-se en les dades mínimes obligatòries que hi han d’aparèixer, com ara la marca CE (que significa que la jugueta compleix les exigències essencials de seguretat que contenen les normes comunitàries); el nom i la marca del producte; la raó social i l’adreça del fabricant o importador o venedor, i les instruccions i els advertiments d’ús i les restriccions d’edat, si n’hi ha.
A més, les joguines de funcionament elèctric han d’especificar la potència màxima, la tensió d’alimentació que necessiten i el consum energètic que fan.
Les juguetes fetes amb materials renovables (fusta, cartró…) tenen, generalment, un impacte ambiental més baix en el procés de fabricació que les que es fan mitjançant processos industrials (materials sintètics, plàstics…).
Cal comprovar si contenen peces petites que es poden separar, si tenen parts o caires que puguin punxar o tallar, o si disposen d’obertures on els infants poden introduir els dits o les mans i no les puguin treure.
Per minimitzar l’impacte en el medi ambient convé reciclar, reutilitzar, no embolicar els regals fent un ús excessiu de paper i cercar l’eficiència energètica a l’hora d’il·luminar la casa.
En aquestes dates nadalenques, els productes de comerç just són una bona elecció ja que, en la producció i elaboració, se segueixen criteris ètics, socials i mediambientals. Són una alternativa solidària.
Recomanacions a l’hora de comprar videojocs
La Direcció General de Consum recorda així mateix que hi ha diferents tipus de videojocs en el mercat (d’acció, d’aventures, d’estratègia, d’esports, educatius, de fantasia, històrics, simuladors, puzles…) i que s’han de triar els més adequats a l’edat, la personalitat i la sensibilitat de la persona usuària, especialment si és menor d’edat.
En aquest cas cal comprovar que l’etiquetatge indica la raó social i l’adreça del fabricant o importador o del venedor; inclou les instruccions d’ús i les característiques, i té el codi PEGI, que és el codi de conducta de la indústria europea del programari interactiu, que estableix una classificació per edats i continguts.
La classificació del joc ha d’aparèixer en la part frontal inferior i en la part del darrere del videojoc. Fa referència a l’adequació del contingut visual, però no al grau de dificultat o a les habilitats que requereix.
Evitar compres compulsives
La Direcció General de Consum també recorda que és convenient fer una llista prèvia dels productes que es volen adquirir, i evitar compres compulsives i innecessàries. També és una bona opció elaborar un pressupost amb la quantitat que es vol gastar. S’ha de tenir en compte que el preu d’alguns productes s’incrementa per Nadal.
Des del departament aconsellen ser reflexius i crítics amb la informació publicitària i comparar els preus i la qualitat dels productes i dels serveis. Els preus són lliures.
A l’hora de pagar
Si es fa servir la targeta de crèdit, s’han d’identificar perquè l’establiment comprovi que la persona és la persona titular de la targeta. Convé custodiar la targeta de crèdit per evitar-ne la pèrdua, el robatori o qualsevol ús fraudulent.
A l’hora de pagar s’han de demanar i conservar totes les factures o els tiquets de compra, ja que són la garantia i es poden necessitar en cas de reclamació.
La publicitat és vinculant i se’n pot exigir el compliment; per això, és recomanable guardar els documents d’oferta de serveis, les instruccions, els catàlegs…
Canvis i reclamacions
Convé demanar al comerciant sobre la possibilitat de canviar el producte i les condicions en què es pot fer el canvi. L’establiment no té l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, llevat que ho anunciï.
En cas d’incidència amb el producte, s’ha de reclamar a l’empresa que l’ha venut, la qual té un mes per contestar. Els establiments comercials han de disposar de fulls oficials de reclamació.
És una garantia contractar amb una empresa adherida al sistema arbitral de consum, les quals estan identificades amb el distintiu d’adhesió.
Compres per Internet
Les compres per Internet són cada vegada més habituals, però poden donar sorpreses desagradables. S’ha d’usar un servidor segur que mostri el cadenat tancat i una pàgina amb ‘https’.