Velo-bici, o com aprendre mentre vogues

La setmana passada va tenir lloc a Menorca el projecte educatiu multidisciplinari Velo-bici, que promou l’Institut Josep Maria Quadrado. 100 alumnes de tercer d’ESO, entre els quals hi ha els vinguts de l’institut de Santa Coloma de Farnés, han après sobre diferents matèries mentre vivien l’experiència de l’intercanvi i els quilòmetres damunt la velo.

En Pere Ferrer és el professor coordinador del projecte Velo-Bici, i qui ens explica d’on surt. “És la novena edició, però és la segona etapa del projecte. La primera es va dir Bike coast bike, i es feia un intercanvi amb una ciutat holandesa. Era un projecte Comenius bilateral. Les ajudes europees van durar quatre anys, i quan es van acabar no ho vam poder mantenir. Però com que l’experiència havia estat tan bona, el centre va valorar trobar un altre soci per seguir el projecte. Vam trobar l’Institut de Santa Coloma de Farnès, on hi ha un professor menorquí, el que va ajudar a fer la passa. I ja són nou anys del Velo-bici”.

En què consisteix exactament el Velo-bici?

El format és molt bàsic, però hi ha molta feina a dins. L’essència és fer una estada a Santa Coloma, i els al·lots, del curs de tercer d’ESO, s’allotgen amb famílies, durant una setmana. I després ells vénen a Menorca. Cada dia sortim a fer una ruta de bici de muntanya, algunes ben dures i de fins a 60 quilòmetres. Però la ruta en velo és l’excusa per desenvolupar un material que el grup amfitrió ha preparat amb antelació. A cada ruta hi ha un grup d’alumnes responsables, que són els guies durant el camí, i que també expliquen els continguts d’aquell dia. Trobam que no hi ha millor manera d’aprendre un contingut que haver-la d’explicar als altres. Llavors hi ha una gran feina de preparació i de plasmar els temes que han escollit per donar-los a conèixer als alumnes de Santa Coloma.

Com desenvolupau tota la feina curricular de la setmana?

Tota la feina que es fa queda plasmada en el quadernet d’intercanvi. Dintre de cada ruta aprofitam els llocs per on passam i els lligam a diferents temes. El dia que van arribar els alumnes de Santa Coloma, que ens va rebre l’Ajuntament, vam aprofitar per fer una volta dins del poble i explicar-lis coses sobre Ciutadella. El primer dia de sortida amb velo, aprofitant que hi havia dos alumnes que provenen de famílies del camp, vam anar a veure com es fa el formatge i com treballen les explotacions agrícoles i ramaderes. Llavors vam aprofitar la passada per les platges del sud per explicar els sistemes dunars i quins són els efectes de la posidònia.

La segona ruta la vam centrar en els sectors productius de Menorca, especialment el turisme. També vam veure la flora i la fauna de l’illa, ja que va ser una ruta de 45 quilòmetres que vam fer de Ciutadella al càmping Son Bou, passant per totes les platges del sud. També vam explicar els ecosistemes del barranc i la seva importància. I ja al càmping de Son Bou els vam introduir en temes més tradicionals i els alumnes van aprendre a jugar a plè i altres jocs típics.

Al càmping vam quedar a dormir i la ruta d’en sol demà vam anar fins a La Mola, amb una visita entre mig a l’Illa del Rei. Dintre d’aquesta ruta es va rallar dels aqüífers, els problemes de salinització que tenim, la prehistòria a través del jaciment de Torre den Galmés, i la necròpolis de Cales Coves i la basílica de Torelló.

A La Mola hem fet una prova d’orientació. Per grups i amb ajuda d’una cartolina on hi ha onze punts marcats, han d’arribar a cada punt sense cap ajuda més que el seu sentit de l’orientació, dintre d’un recinte on hi ha desnivells i galeries. A més, a cada punt, hi ha alumnes de quart que van fer el Velo-bici de l’any passat que els fan una pregunta sobre la matèria que s’ha explicat durant la ruta, que és Menorca al segle XVIII. També feim altres activitats, com una sortida en caiac i velers a Ciutadella.

Una de les rutes que feim cada any ens obliga a passar pel Pla de Mar, on xerram del problema de la contaminació i els plàstics. Allà aprofitam per fer una recollida de fems entre tots i les bosses les recull en sol demà el servei de neteja de l’Ajuntament. També entra una part de geologia i del projecte Menorca Reserva de Biosfera i del Camí de cavalls. I acabam el darrer dia amb un festival de cloenda.

Amb 100 alumnes, deveu ser molts els que participau.

De base, l’equip de professors som 4 de cada institut. Però comptam amb tota la col·laboració de l’institut perquè partim una setmana fora, tant a Santa Coloma com aquí. Tenim un bon estaló per part del centre, que és primordial. Hem incorporat nous professors enguany, perquè hem estat 100 alumnes. No havíem arribat mai a ser tants. No ho podríem fer si no fos pel procés de preparació física i el domini de la bicicleta que es fa durant tot el curs. Un diumenge sí i un altre no sortim durant tot el curs per preparar-los i que la setmana de l’intercanvi s’ho passin bé, perquè si no vas una mica entrenat, són etapes dures.

Text: Itziar Lecea

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.