Aquest estiu, les rutes a Menorca de Baleària seran més ecoeficients gràcies als dos vaixells incorporats aquesta setmana: el smart ship Hypatia d’Alexandria, que navega a gas natural liquat, i el fast ferri Jaume III, acabat remotorizado. Així, a partir d’avui el Hypatia d’Alexandria, que des de principis d’any és el primer ferri a navegar a gas a la Mediterrània, serà també el primer que operi al port de Ciutadella amb aquesta energia més neta, després de les proves d’atracada realitzades aquest matí. A més, des de dijous la naviliera ha reforçat aquesta ruta amb el Jaume III, un vaixell d’alta velocitat a què se li han substituït els motors principals per un model d’última generació que ha permès millorar la seva velocitat i eficiència energètica. El Hypatia d’Alexandria connecta amb Barcelona fent escala a Alcúdia, mentre que el Jaume III realitza la ruta directa, amb enllaç posterior a Mallorca.
Hypatia d’Alexandria
El ferri Hypatia d’Alexandria ha realitzat aquest matí proves d’atracada al port de Ciutadella, utilitzant el remolcador portuari de nova construcció Rolón Plata II, acabat d’adquirir de la drassana holandès Damen Shipyards Gorinchem. Aquest remolcador, que destaca per la seva ecoeficiència i alt rendiment, permet garantir la seguretat de les maniobres al port. Així mateix, podrà atendre les necessitats de tots els operadors, a més d’estar disponible per a tasques de salvament i rescat a la zona.
El ferri Hypatia d’Alexandria té capacitat per a 880 persones (en butaques i cabines), 2.194 metres lineals de càrrega i 166 vehicles. Disposa també de botiga, cafeteria, restaurant self-service i a la carta, i jacuzzis a la coberta exterior. El smart ship Hipàtia d’Alexandria inclou innovacions tecnològiques: digitalització de tota la cartelleria, videovigilància de les mascotes, accés a les cabines mitjançant un codi QR, wifi per bons, connexió gratuïta a WhatsApp i entreteniment digital a la carta
Aquest vaixell forma part del pla de flota de la naviliera, que inverteix 362 milions d’euros en una nova generació de vaixells que uneixen l’eficiència energètica (gràcies a la propulsió a gas natural) amb la digitalització (smart ships). A la fi de 2021 Baleària comptarà amb 9 vaixells propulsats per GNL.
‘Jaume III’, ecoeficiència i tecnologia ‘smart’
Baleària ha canviat els motors principals del fast ferri Jaume III per un model d’última generació (Caterpillar model C280 de 16 cilindres), que li permeten arribar a una velocitat màxima de 36 nusos, i millorar l’eficiència energètica, ja que reduirà el consum de combustible i l’emissió de partícules contaminants, així com el soroll i les vibracions. Els treballs de remotorització s’han realitzat en la drassana italià San Giorgio del Porto a Gènova.
D’altra banda, s’han incorporat innovacions tecnològiques per convertir-lo en un smart ship i oferir als passatgers una millor experiència a bord. La inversió de la remotorització i digitalització ha estat de més de 6 milions d’euros, i s’emmarca en un pla de modernització de la flota.
El fast ferry Jaume III, que té capacitat per a 655 persones, presenta una eslora de 81 metres i una mànega de 26, ofereix acomodació en butaca i butaca superior i disposa de cafeteria, botiga i serveis per al transport de mascotes, entre d’altres. Així mateix, està adaptat a persones amb mobilitat reduïda.