L’ONCE presenta un ‘Decàleg de bones pràctiques en hostaleria’, amb el qual pretén ensenyar com atendre les persones cegues o amb discapacitat visual quan visiten restaurants, bars o cafeteries.
José Vilaseca, Delegat Territorial de l’ONCE; Maria Tugores, directora de l’EHIB, Gabriel Mulet, Cap de Comunicació de Balears de Coca-Cola European Partners Iberia, i Josep Roquer, Director de la Cadena SER a Balears, han presentat aquest decàleg, acompanyats per representants del sector hostaler i autoritats locals i autonòmiques.
Aquesta iniciativa, pionera a Espanya, consisteix en la distribució d’una guia, fàcil i pràctica, en la qual s’explica com atendre, amb tota normalitat, a les persones amb discapacitat visual en els establiments hostalers.
En aquest decàleg s’explica des de com rebre a aquestes persones, el cambrer es presentarà i preguntarà si la persona necessita ajuda; a oferir el braç per acompanyar-lo a la taula; passant per preguntar si necessita que se li llegeixi la carta; o explicar-li la disposició dels estris de taula i la distribució del menjar al plat, utilitzant el símil de les agulles del rellotge (12, 3, 6, 9).
A més, es mostra als professionals de l’hostaleria com, en servir el menjar, cal indicar on es deixen els gots i avisar dels plats que es serveixen calents. Finalment, es fa una picada d’ullet als gossos guia, que faciliten la mobilitat i seguretat de les persones amb discapacitat visual i poden entrar a tots els llocs i serveis, públics o d’ús públic.
D’aquesta ‘Decàleg de bones pràctiques en hostaleria’ s’editaran 20.000 exemplars que seran distribuidon per Coca-Cola en els establiments hostalers, que estaran a disposició en tots els bars, cafeteries i restaurants de les Illes Balears.
Aquells establiments de les Illes Balears que vulguin aquest decàleg poden sol·licitar-ho en l’adreça electrònica onceillesbalears@once.es.