El patrimoni arqueològic de Menorca ha estat una de les grans sorpreses al Saló Internacional del Patrimoni Cultural de París, cita celebrada del 24 al 27 d’octubre al Carrousel du Louvre i a la qual la Fundació Foment del Turisme de Menorca ha assistit per primera vegada. La densitat i l’estat de conservació dels jaciments prehistòrics de l’illa ha despertat l’interès de professionals i particulars en una de les res més importants del circuit turístic cultural.
El públic que s’ha interessat per Menorca s’ha sorprès en veure la gran quantitat de restes arqueològiques que es conserven a l’illa, així com la monumentalitat de les mateixes. Representants d’agències especialitzades i turistes a títol particular han pres nota del gran potencial que Menorca té en l’àmbit del turisme arqueològic, confirmat per la candidatura a Patrimoni Mundial.
També ha impactat positivament entre el públic la condició de Reserva de Biosfera i l’alt grau de protecció natural, fet que lligat al bon estat de conservació dels jaciments arqueològics s’ha interpretat com el resultat del compromís adquirit pels menorquins amb el patrimoni, tant cultural com natural. L’herència britànica també ha generat interès: moltes de les persones que s’han acostat al mostrador de Menorca sabien que havia pertangut a la Corona Britànica, però desconeixien la magnitud de l’empremta deixada en costums, lèxic i arquitectura.
El Saló Internacional del Patrimoni Cultural de París ha comptat amb un total de 330 expositors dels sectors de la valorització, la restauració i la conservació del patrimoni, a més de destinacions turístiques. Durant els quatre dies que ha durat la fira, s’han succeït diferents esdeveniments i iniciatives de debat al voltant de la temàtica “El futur com a patrimoni” i la noció de la transmissió.
Més especialització
L’assistència la fira parisenca forma part de l’estratègia promocional dissenyada per la Fundació Foment del Turisme de Menorca per millorar la visibilitat de l’illa en els principals mercats emissors. Aquesta estratègia preveu el reforç de les accions que prioritzen la segmentació i l’especialització, com és el cas de les res temàtiques i professionals. La planificació per al 2019 inclou l’assistència a 29 res, 18 de les quals especialitzades. Per productes, d’acord amb els grans objectius promocionals de la FFTM per a aquest any, s’han prioritzat els relacionats amb el gaudi de la natura i l’esport (11), s’han incorporat per primera vegada a la programació res especialitzades en patrimoni i arqueologia (2) i s’ha reforçat la promoció de l’illa com a destinació de viatges d’incentius i congressos (2) i de creuers (2).