International Airlines Group (IAG) ha anunciat aquest dilluns que ha arribat a un acord amb Globalia perquè Iberia compri Air Europa per 1.000 milions d’euros. La pregunta és: A qui beneficia aquesta transacció?…d’entrada a qui més beneficia és a la família Hidalgo, propietària d’Air Europa que actualment està en 100 milions de benefici operatiu. Als mercats tothom sap que Air Europa no val 1.000 milions d’euros excepte per Iberia, que així es treu d’enmig al seu principal competidor i que sap que els beneficis de no tenir competència directa seran molt més del que ara paguen. Els sindicats majoritaris veuen bé la compra perquè creuen que es crea un grup molt potent a nivell nacional i internacional i que es mantindran les plantilles i les condicions laborals.
Però, i als illencs? Com ens pot afectar?, d’entrada que un únic grup tengui el monopoli de viatges ens hauria de preocupar per la pèrdua de competitivitat. Aquest fet, a més, pot agreujar la falta de connectivitat de Balears. La por que tenim els illencs és l’augment de preus i la reducció de la oferta de vols interilles. Amb tot això, els nostres representants polítics haurien d’exigir que es garanteixin les prestacions de serveis aeris a les nostres illes a uns preus assequibles i raonables i que la situació de monopoli aeronàutic no afecti negativament els serveis que actualment es presten.
Una volta hem vist que la OSP resulta insuficient, al nostre parer la tarifa màxima seria una bona eina per evitar abusos en preus. Els illencs pensam que ni les connexions són les suficients, ni els horaris són els adients, ni els preus s’ajusten a les necessitats de la realitat insular.
I anant més enllà volem reivindicar el projecte d’una aerolínia balear pròpia com ja s’ha proposat en altres ocasions. Tenim l’exemple d’Air Malta, que connecta la illa amb el continent, amb vols directes a les principals destinacions turístiques i empresarials i que controla directament el govern. Air Malta començà el 1973 amb 2 Boeing i actualment opera amb 10 Air Bus amb 50 rutes a Europa, Àfrica i la Mediterrània Oriental. Si volem que el problema del transport aeri acabi d’una vegada, ens hi hem de posar a fer feina seriosament.