La Fundació Foment del Turisme de Menorca ha participat, de la mà de l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears, a la XXII Borsa Mediterrània de Turisme Arqueològic, celebrada del 14 al 17 de novembre a Paestum, antiga ciutat romana situada a la regió italiana de Campània. És la primera vegada que Menorca està present en aquest esdeveniment turístic especialitzat, una decisió que emana de l’estratègia seguida per la FFTM per segmentar l’oferta turística de l’illa i aconseguir una major efectivitat en la promoció.
Com ja va es va poder constatar a finals d’octubre al Saló Internacional del Patrimoni Cultural de París, professionals i particulars han expressat un gran interès per la Menorca Talaiòtica i s’han mostrat gratament sorpresos per l’elevada densitat de jaciments arqueològics, l’excel·lent estat de conservació en què es troben i la monumentalitat dels mateixos.
Concretament, representants d’agències de turisme cultural han pres nota del gran potencial que Menorca té en l’àmbit del turisme arqueològic, confirmat per la candidatura a Patrimoni Mundial, i han sol·licitat informació per valorar la possibilitat d’organitzar i comercialitzar viatges especialitzats.
Una cita de referència internacional
La Borsa Mediterrània de Turisme Arqueològic és un dels esdeveniments més destacats del circuit firal centrat en turisme cultural, com ho confirma el fet que rebi una mitjana de 10.000 visitants i aculli un centenar d’expositors de 20 països diferents.
Cal destacar, així mateix, que és seu de la primera i més gran exposició de patrimoni arqueològic del món i també d’ArcheoVirtual, la innovadora mostra internacional de tecnologies multimèdia, interactives i virtuals, a més de ser un lloc de trobada de referència per a professionals, operadors turístics i culturals i viatgers interessats en el producte arqueològic.
La col·laboració d’organitzacions com la UNESCO, l’Organització Mundial del Turisme i l’ICCROM (Centre Internacional d’Estudi per a la Conservació i la Restauració de la Propietat Cultural) confirmen la rellevància internacional de la fira.
Més especialització
L’assistència a la fira de Paestum forma part de l’estratègia promocional dissenyada per la FFTM per millorar la visibilitat de l’illa en els principals mercats emissors. Aquesta estratègia preveu el reforç de les accions que prioritzen la segmentació i l’especialització, com és el cas de les fires temàtiques i professionals.
La planificació per al 2019 inclou l’assistència a 29 fires, 18 de les quals especialitzades. Per productes, d’acord amb els grans objectius promocionals de la FFTM per a aquest any, s’han prioritzat els relacionats amb el gaudi de la natura i l’esport (11), s’han incorporat per primera vegada a la programació fires especialitzades en patrimoni i arqueologia (2) i s’ha reforçat la promoció de l’illa com a destinació de viatges d’incentius i congressos (2) i de creuers (2).