«Divendres Negre, drets clars», indica la Direcció General de Consum, davant la proximitat del Black Friday (29 de novembre), quan determinats comerços oferiran descomptes especials en els seus productes. Atès que cada vegada més famílies aprofiten aquesta data per fer compres de Nadal, la Direcció General de Consum recorda els drets de les persones consumidores i ofereix recomanacions per treure el màxim profit d’aquestes oportunitats.
Així, s’aconsella fer una llista prèvia dels productes necessaris per no gastar més del que s’ha previst. Les ofertes i els descomptes atractius poden fomentar el consum i cal no deixar-se dur per l’emoció, les presses i l’angoixa. Convé comparar els preus habituals dels productes de la llista per comprovar que el descompte aplicat és real.
També convé comparar marques i companyies per saber les característiques que s’ofereixen en productes similars i quin s’ajusta millor al que es necessita. S’ha de llegir detingudament la publicitat del producte que es vol adquirir i guardar-la, ja que pot ser útil a posteriori. La publicitat forma part del contracte i, per tant, obliga a qui l’anuncia.
Sempre s’ha de demanar i conservar el tiquet o la factura, ja que és la garantia de la compra, i s’ha de consultar la possibilitat de canviar l’article, perquè l’establiment no té l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, llevat que així ho anunciï. D’altra banda, encara que sigui un període d’ofertes especials, l’establiment està obligat a oferir el mateix servei postvenda: una rebaixa en el preu no implica una rebaixa en els drets del consumidor. Els productes oferts tenen les mateixes garanties legals de sempre.
Compres per Internet
Si es tracta d’una compra electrònica, s’aconsella comprar en llocs web segurs. La s en una adreça web («https» en lloc de «http») significa ‘segur’. Una altra manera d’identificar una pàgina segura és l’aparició en la pantalla d’un cadenat tancat o una clau —si s’hi clica dues vegades, apareixerà informació sobre el certificat de seguretat.
Es recomana també comprovar el preu original del producte, si inclou l’IVA i si té despeses d’enviament o no, de manera que es pugui identificar quin és realment el descompte que es fa. Així mateix, els clients s’han d’assegurar que poden identificar el responsable de la pàgina web o l’entitat proveïdora (nom, domicili, CIF).
Consum recorda que el comprador disposa del dret de desistiment, del qual se l’ha d’haver informat. Això permet, sense necessitat d’al·legar cap motiu, cancel·lar el contracte durant un termini mínim de catorze dies naturals des del dia de la recepció del producte.
S’ha de guardar una còpia de les operacions de compra realitzades. En acabar l’ordre de compra ha d’aparèixer una pàgina que resumeix l’operació (és aconsellable que els compradors se’n quedin una còpia, fins i tot en cas que es produeixi algun tipus d’incidència o operació fallida per error informàtic).
Així mateix, en la legislació europea hi ha una sèrie de normes, reflectides en el Codi de drets en línia de la UE, que protegeixen els consumidors durant tot el procés de realització de la transacció en línia.
La Direcció General de Consum anima a tenir en compte altres elements a l’hora de comprar els productes, com valorar si en la producció s’han aplicat criteris de sostenibilitat, els efectes sobre el medi ambient, si l’etiqueta té informació mediambiental, si estan fets amb materials reciclables, l’embalatge, si s’ha usat empremta ecològica, etc.
D’igual forma, recorda que totes les empreses han de disposar de fulls oficials de reclamació o denúncia i que és una garantia triar una empresa adherida al Sistema Arbitral de Consum.
Finalment, en cas que no s’hagin respectat els drets dels consumidors, es pot presentar una reclamació en els serveis de consum de les comunitats autònomes, en les oficines municipals d’Informació al Consumidor dels ajuntaments, en les associacions de consumidors i usuaris, així com en les juntes arbitrals de consum. Si es resideix a Espanya, però es vol reclamar contra una empresa d’un altre estat membre de la UE, Noruega o Islàndia, es pot fer a través del Centre Europeu del Consumidor. I, per descomptat, en els tribunals de justícia.
Per a més informació:
Oficines de la Direcció General de Consum
— Palma: 971 78 49 96
— Maó: 971 36 04 26 / 971 36 87 03
— Eivissa: 971 30 67 00 / 971 30 67 64
Sistema de cita prèvia obligatòria
— Xarxes socials: @IBConsum
— Telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00
— Reclamació telemàtica: reclamacionsconsum.caib.es