Els mesos d’hivern ens conviden a fer sortides pel camp i també per a descobrir aquelles coses que ens guarda la nostra illa i el seu passat, com és el cas del mosaic de la basílica paleocristiana de Fornàs de Torelló.
Fa uns anys es fa fer ben net la brutícia que acumulava i s’hi va fer una acurada restauració, per la qual tota la iconografia del mosaic de la basílica paleocristiana des Fornàs de Torelló va retornar a la vida i es pot veure novament amb tota la seva lluentor. La neteja i restauració del mosaic es va dur a terme per part del Ministeri de Cultura espanyol, que és el propietari d’aquest Bé d’Interès Cultural situat al terme municipal de Maó, açò després de la petició feta des del departament de Cultura i Educació del Consell Insular de Menorca, que és l’encarregat del seu manteniment ordinari.
Aquestes feines, que van estar dirigides per l’arquitecte Enric Taltavull i realitzades per l’empresa M. Polo després de l’adjudicació feta en el seu moment per valor de 60.000 €, també han inclòs la renovació i reparació del tancament construït fa uns anys per impedir el pas dels animals a sobre del mosaic i que el protegeix dels elements climatològics, elements que s’havien deteriorat amb el pas del temps. Els treballs tècnics han estat realitzats per l’arqueòloga-restauradora Montserrat Anglada i per l’arqueòleg Ismael Moll Pelegrí, mentre que M. José del Toro ha estat l’arquitecta encarregada per part del Ministeri.
El mosaic des Fornàs de Torelló, segons que s’ha explicat des del Consell Insular de Menorca, és un dels dos exemples de mosaic pavimental en un edifici religiós dels primers anys del cristianisme que es conserven a Menorca. L’altre és el de l’illa del Rei, un fragment del qual actualment es pot veure al Museu de Menorca. La basílica paleocristiana des Fornàs de Torelló, descoberta inicialment pel pagès Toni Cardona, va ser posteriorment excavada per Maria Lluïsa Serra i pel notari Flaquer a finals dels anys 50 del segle XX.
Fou encara després, a la dècada de 1970, quan l’Estat espanyol va adquirir la propietat d’aquest bé, essent per aquest motiu que aquesta administració és la que s’ha encarregat de les inversions necessàries de condicionament i de restauració cada vegada que s’ha fet necessari, mentre que és el Consell de Menorca qui se’n fa càrrec del seu manteniment quotidià. La brutor acumulada durant les darreres dècades, que ja no es podia eliminar amb una neteja mecànica i que necessitava la participació d’un restaurador, va motivar en el seu moment que el Servei de Patrimoni Històric del Consell demanés al Ministeri la realització d’aquesta intervenció.
La basílica des Fornàs de Torelló, a uns 500 metres de la carretera de l’aeroport i ubicada en el Camí de Torelló, entre la carretera de Sant Climent i la general i que és la mateixa que duu al poblat talaiòtic de Torelló i el seu espectacular talaiot, es calcula que va ser construïda entre els segles V i VI dC, en l’època de Justinià I, emperador romà d’orient que volia reconstruir l’Imperi Romà i que per açò llavors havia reconquerit les Illes Balears.
La basílica paleocristiana és una nau única orientada cap a llevant, trobant-hi un mosaic romà que ocupa pràcticament tota la seva superfície, i conservant-s’hi també una pica baptismal semiesfèrica, construïda amb pedra i morter. En el mosaic s’hi poden veure motius geomètrics, representacions d’aus que diuen simbolitzen el paradís i, entre aquests dos, una representació de dos lleons enfrontats a una palmera, que simbolitza el poder de la mort (els lleons) i l’arbre de la vida (la palmera). Aquesta iconografia, que també es dona al nord d’Àfrica i a l’orient, es diu que també està influenciada per la tradició jueva, que en aquella època tenia molta importància.
Sens dubte, les feines duites a terme ara han permès que el mosaic es pugui apreciar millor, aprofitant-se igualment per eliminar els ancoratges de la primera coberta que es va posar per protegir el mosaic, que no s’havien arribat a eliminar quan es va construir la coberta actual. Per altra banda, s’ha col·locat una capa de grava al voltant del mosaic, per tal que el conjunt quedi cromàticament integrat.
La malla metàl·lica que protegeix el bé s’ha substituït totalment per una amb un diàmetre d’obertura més petit, que impedeix el pas dels ocells. El gruix del filferro és més prim, fet que es diu que millora la visió des de l’exterior. També s’ha arreglat la plataforma de llenya que envolta l’estructura i l’escala d’accés. Finalment, s’han reposat els vidres de la banda nord, alguns dels quals s’havien romput. La intervenció s’ha aprofitat per fer una fotogrametria de tot el mosaic, de forma que ara es disposa d’una imatge completa, sense deformacions i amb bona resolució de tota la superfície. Aquesta imatge s’ha pogut emprar en la maqueta de la basílica que s’ha elaborat per al nou muntatge del Museu de Menorca, inaugurat fa pocs dies.
Fotos: IB3-TV