La Conselleria de Salut i Consum convocarà una comissió informativa interdepartamental per coordinar el seguiment del Covid-19, tal com ha anunciat avui la consellera Patricia Gómez durant una trobada amb responsables de mitjans de comunicació. A l’acte ha assistit també el metge de família i expert en malalties infeccioses Javier Arranz, el qual s’ha referit a l’elaboració dels protocols per facilitar l’atenció domiciliària dels casos que, en el futur, donin positiu. Actualment, cal recordar que no hi ha cap cas positiu a les Illes Balears.
Gómez ha manifestat que es convidarà a formar part de la comissió interdepartamental els consellers de Presidència, Cultura i Igualtat; Model Econòmic, Turisme i Treball; Mobilitat i Habitatge; Educació, Universitat i Recerca, i Administracions Públiques i Modernització, així com la delegada del Govern, els presidents dels consells insulars i la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB). L’objectiu d’aquesta comissió informativa és afavorir la coordinació adequada per al seguiment del Covid-19 de tal manera que es pugui oferir a la població l’atenció oportuna en funció de cada fase de l’expansió del virus SARS-Cov-2.
La consellera ha explicat que actualment les Illes Balears es troben en un primer escenari de contenció, en el qual no hi ha cap cas positiu i l’objectiu és evitar que la infecció s’estengui. Això no obstant, podria ser que més endavant s’entràs en una fase de transmissió controlada dins la Comunitat i, finalment, es podria produir un tercer escenari de transmissió més generalitzada. Cada un d’aquests requerirà diverses mesures específiques.
Protocol d’atenció a domicili
En aquest sentit, Gómez i Arranz han explicat que les Illes Balears treballen per enllestir un protocol d’atenció domiciliària perquè les persones que donin positiu per coronavirus -sempre que l’estat de salut i les circumstàncies familiars i socials els ho permetin- quedin a casa. D’aquesta manera s’evitarà congestionar els hospitals i les persones podran romandre més confortables a casa seva.
Aquesta tasca d’atenció i seguiment diari de les persones a la seva llar la duran a terme professionals d’Atenció Primària, especialment formats per a aquesta finalitat, amb la coordinació del O61. Està previst que hi hagi fins a vuit dispositius a Mallorca, quatre a Menorca, quatre a Eivissa i un a Formentera, tots integrats per un conductor, un metge i un infermer. Entrarien en funcionament, a partir de la setmana que ve, de manera progressiva i en funció de les necessitats.
Durant la trobada amb els mitjans de comunicació s’ha aprofitat per repassar les dades actuals relacionades amb la malaltia arreu del món, les directrius de l’Organització Mundial de la Salut i del Ministeri de Sanitat amb relació als viatgers que venguin o vagin cap a zones de risc i els consells habituals a la ciutadania. Així mateix, també s’ha parlat del procediment per prendre i analitzar mostres a fi de descartar o confirmar possibles casos d’infecció per SARS-CoV-2.
Igualment, Gómez ha explicat que, a partir d’ara, la Conselleria deixarà d’informar dels casos en investigació i només informarà en cas que alguna mostra analitzada doni positiu. La consellera de Salut i Consum ha volgut recalcar la confiança en la feina de tots els professionals de la salut, tant assistencials com de Salut Pública, que cada dia prenen decisions en una situació que és canviant. Així mateix, ha fet una crida a la tranquil·litat i ha recordat que Espanya disposa d’un dels millors sistemes sanitaris del món.