Avui diumenge, dia 15 de març, s’acompleixen 100 anys del naufrafgi i desaparició del vaixell “Paquete Ciudadelano” i de tota la seva tripulació. Els Amics de la Mar de Menorca, Simeón Anglada, nét d’un dels patrons, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Ciutadella han organitzat una sèrie d’actes per a commemorar la fatídica data d’un dels naufragis més sentits per la població ciutadellenca de principis del segle XX.
Des d’ahir dissabte a la plaça de l’Almirall Ferragut hi ha una placa commemorativa en memòria dels mariners desapareguts 100 anys endarrere. La cerimonia prevista es va suspendre per mor de les mesures de seguretat front a la pandèmia del coronavirus.
Un poc d’història
Era a les darreries del segle XIX quan un grup de comerciants de Ciutadella –ens explicava Antoni Picó a la seva obra “Resumen històrico del pailebot Paquete Ciudadelano”, que van acordar l’adquisició d’un vaixell per a dedicar-lo al tràfic de cabotatge entre Ciutadella i Barcelona. Aquest grup estava format per Tomàs Preto i preto, conserge del Cercle Artístic; el fabricant de sabates Pere Cortès Moll; Bartomeu Bagur Capella i Joan Soliveras, propietaris; el mariner i botiguer Cristòfol Bagur Comella; Vicent Marquès Marquès, Josep Canet Guitard, Josep Roca Puig, Antoni Orfila Vinent i Rafel Carretero. Va encarregar la seva construcció del pailebot al patró ciutadellenc Bartomeu Piris Salord, que va pagar la quantitat de 15.000 pessetes al mestre d’aixa maonès, Bartomeu Cardona Mir, que tenia drassanes a la Barceloneta, on el van construir i va ser botat a la mar el 24 d’octubre de 1886.
El nou vaixell havia estat construït de fusta i amb les següents característiques: 78,76 tones d’arqueig total i 74,82 tones d’arqueig net; 25,80 metres d’eslora, 6,39 metres de màniga, 2,40 metres de puntal i dotat amb un viver per a llagostes. Es va inscriure al Foli 15 de la 1a Llista de Ciutadella. Foren els seus padrins el patró Bartomeu Piris i Teresa Garau Pera Gili, de Barcelona. Va ser Tomeu Piris el primer patró i encarregat de fer la primera travessia entre els ports de Barcelona a Ciutadella, on va tenir que capejar un fort temporal, si bé va realitzar la travessia en 12 hores, un vertader rècord llavonces per a un vaixell d’aquelles característiques. El patró Piris afirmava que el nou vaixell era com una llançadora.
L’adquisició del “Paquete Ciudadelano” es va fer en data del 23 de novembre de 1886 davant el notari de Ciutadella, Joan Baptista Tremol. En aquell temps es va considerar el “Paquete Ciudadelano” com un dels millors vaixells de cabotatge del Mediterrani, per la seva sòlida construcció i excel·lents condicions de navegació.
El seu rol estava format per set homes que al 1899 eren el patró Miquel Jamet Gener, el contramestre Josep Lluch Anglada, i els mariners Diego Caules Sabater, Marc Moll Bosch, Antoni Torres Faner, Antoni Marquès Bagur i Joan Bagur Torres.
Durant els anys en que va estar operatiu va fer viatges per diferents ports de la Mediterrània i va viure episodis perillosos enmig de la mar per mor dels temporals desfets, però fins aquell moment sempre havia aconseguit arribar a port, fins i tot en situacions malmeses com el trencament d’un màstil, el 8 de febrer de 1911.
També va ser portador de màquines de cosir per a les noves fàbriques de sabates, o de la imatge de la Mare de Déu dels Dolors, després de la seva restauració a Sarrià i retornada al seu altar de La Catedral, de la mateixa manera que amb els anys anaven canviant patrons i mariners, i també la propietat.
15 de març de 1920
El 15 de març de 1920 amb una càrrega de fusta sortia a les 5 de la matinada del port de Melilla el pailebot “Paquete Ciudadelano” rumb a Barcelona en el que, desgraciadament, va ser el seu darrer viatge. Ho fa ver juntament amb el pailebot “Isabel” i es van perdre de vista el mateix dia quan a la nit es va desfermar un furiós temporal de SO, amb vents huracanats que van enfonsat el “Isabel” si bé va poder ser escatada tota la seva tripulació per un vapor francès.
Era ja a principis del mes d’abril quan a Ciutadella es van disparar les alarmes al no saber res del “Paquete” malgrat els telegrames, sense resposta, que havia enviat l’armador Carretero a diferents punts de la costa. Només es sabia que els dies 17 i 18 de març un fort temporal va creuar el Mediterrani i feia pensar en el pitjor, perquè aquells dies van ser de naufragis de uns quants de vaixells, però sempre sense cap notícia, ni a costes espanyoles ni a costes africanes, del barco ciutadellenc, que es va donar per perdut i amb ell la vida dels seus set tripulants, que devien morir en el naufragi.
El mariners que van perdre la vida van ser el patró Joan Moll Camps, de 49 anys i viudo; el contramestre Simeó Anglada Triay, casat i de 35 anys; els mariners Pere Gili, de 27 anys i fadrí; Antoni Anglada Triay, fadrí de 30 anys; Joan Serra, fadrí de 19 anys; Guillem Gual, fadrí de 32 anys i l’al·lot de barca Francesc Pons Vinent, de 14 anys. Tots ells ciutadellencs, menys l’al·lot Francesc Pons, que era mallorquí.
Els funerals dels mariners desapareguts es van celebrar els dies 28 i 30 d’abril a les parròquies de Sant Francesc i de la Mare de Déu del Roser.
interesant no coneixie de aquet tema gracies
Es meu rebesavi, es patro Pirris va ser el prmer que va nevega emb el Paquete de Ciutadella. hi es seu fill tambe hi anave embarcat, va mori a Barcelona sany des grip, el 1914. Era el pare de Angele Piris.