El servei 24 hores d’atenció social i acompanyament a les víctimes de violències masclistes s’amplia, a partir d’avui i fins al mes de setembre, amb tres professionals més: una a Mallorca, una a Eivissa i l’altra a Menorca. D’aquesta manera, el servei passarà de l’actual plantilla d’11 persones a estar format per 14 persones. Les tres noves incorporacions impliquen un reforç del servei en l’època d’estiu i en horari nocturn, per tal de d’intensificar l’atenció i l’acompanyament en una època de l’any durant el qual el risc d’agressions sexuals augmenta considerablement.
Per altra banda, amb la previsió que aquest estiu la temporada turísitca sigui més fluixa i per tant amb un nombre d’agressions sexuals menys elevat que en anys anteriors, el servei també s’encarregarà d’altres qüestions derivades de la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19. Concretament, es durà a terme un seguiment de les víctimes de violències masclistes detectades durant l’estat d’alarma i se n’elaborarà un perfil.
Aquesta millora en el servei està inclosa en el nou contracte del Servei 24 hores per als anys 2020 i 2021. Amb la nova licitació, ja es va ampliar el personal contractat a jornada completa, passant d’una plantilla de 10 a 11 persones. Això ha permès millorar l’atenció als professionals que sol·liciten informació o assessorament específic sobre violència masclista, així com oferir suport psicològic a les dones víctimes de tràfic, també de manera presencial si és necessari.
Un 20% més d’atenció durant l’estat d’alarma
Pel que fa a l’atenció que ha dut a terme el servei 24 hores durant l’estat d’alarma, destaca un increment de les telefonades, si es comparen les dades al mateix període de l’any passat. Així doncs, des del 13 de març fins el 31 de maig de 2020, s’han atès un total de 851 telefonades, un 12,4 per cent més que durant el mateix període de l’any passat, quan es registraren 757 telefonades.
A aquestes dades, però, se li han d’afegir els 59 missatges que s’han rebut a través de la nova línia d’atenció que funciona ambde l’aplicació de missatgeria instantània WhatsApp i que es va posar en marxa el passat 28 de març. Si comptam aquests missatges, el total resultant són 910 demandes d’atenció, un 20% més que durant el mateix període de l’any passat.
Què és el servei 24 hores
El servei d’atenció social i acompanyament per a víctimes de violències masclistes és un servei especialitzat de l’Institut Balear de la Dona que ofereix atenció a les víctimes de violències masclistes (dones i els seus fills i filles) per tal de donar una resposta a les demandes sobre violències masclistes i cobrir les necessitats d’informació, assessorament, acompanyament i suport. També proporciona una atenció especialitzada (informació i assessorament) a les persones de l’entorn de les víctimes, així com als professionals que hi intervenen o a la ciutadania en general.
Aquest servei 24 hores ofereix tant atenció telefònica com acompanyaments presencials, tant per interposar denúncies, com per fer altres gestions judicials o gestions en els centres de salut, entre d’altres.
El telèfon d’atenció és el 971 17 89 89, mentre que l’atenció per WhatsApp es du a terme al número 639 83 74 76.