La presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, acompanyada de la consellera de Salut, Patricia Gómez, ha visitat aquest dilluns dematí la Central de Coordinació COVID-19, administrada per la Gerència d’Atenció Primària de Mallorca. Aquest centre s’encarrega de centralitzar i coordinar la gestió dels pacients infectats pel SARS-CoV-2.
Durant la visita, Armengol ha destacat que les Illes Balears han estat una de les primeres comunitats a treballar de manera directa a través d’Atenció Primària per vigilar l’expansió de la malaltia i evitar una ocupació molt alta dels hospitals: “Els sistemes de seguiment de les persones amb símptomes ens ha ajudat a tenir una bona situació de la pandèmia a la nostra comunitat autònoma”. En la mateixa línia, Armengol ha traslladat al personal que treballa en aquest centre “l’agraïment més sentit” per part del Govern per la seva “feina magnífica per protegir la salut de la ciutadania”. “Tots som conscients del que ha demostrat el personal sanitari i de la necessitat de tenir un sistema de salut pública”, ha expressat.
La visita ha coincidit amb el traspàs de la funció de seguiment dels contactes de pacients amb la malaltia que tenia la Central, i que han duit a terme un equip de 150 rastrejadors, ja que a partir d’avui, 1 de juny, anirà a càrrec dels centres de salut. Des la posada en marxa del rastrejament, l’11 de maig, s’han vigilat 135 positius a Mallorca i 9 a Eivissa. Aquestes xifres han suposat fer un seguiment de 532 contactes estrets amb malalts.
Des de l’11 de maig també es va traspassar als centres de salut la funció de seguiment dels pacients amb COVID-19, que es feia a través de les unitats volants d’atenció al coronavirus (UVAC), i de la recepció i gestió de les proves diagnòstiques, que es duia a terme a través dels punts COVID-exprés, així com de la recepció i comunicació dels resultats als pacients.
La Central de Coordinació COVID-19 manté la coordinació i centralització de tota aquesta informació que ara gestionaran directament els centres de salut. Durant aquests mesos, des de la seva posada en marxa el 13 de març, la Central ha tengut una activitat telefònica amb una mitjana diària de 700 cridades.
Creació de la Central
La Central de Coordinació COVID-19 va adoptar la gestió de les dades i coordinació de manera presencial dels equips de seguiment domiciliari des del 13 de març. A l’inici de la pandèmia el SAMU-061 s’encarregava de valorar la idoneïtat de la realització dels tests PCR, segons els criteris dictats pel Ministeri de Salut, i les UVAC feien les tasques de seguiment domiciliari.
A causa de l’increment de casos, es va decidir traslladar la central del CS Son Pisà a la Unitat Bàsica de Salut del Molinar el dia 25 de març. La central està operativa cada dia de la setmana, de 8.00 h a 20.00 h, i hi fan feina 48 professionals sanitaris.