L’equip de govern del Consell Insular ha treballat des de l’any 2015 en la revisió del projecte de la carretera general amb l’objectiu de reduir el seu impacte ambiental i paisatgístic, sempre garantint les màximes garanties de seguretat i el compliment estricte de tota la normativa que sigui d’aplicació en aquest tipus d’infraestructures. Es tracta de seguir impulsant el nostre model d’illa sostenible que ens permet ser, des de fa més de 26 anys, Reserva de Biosfera per part de la UNESCO.
Així, durant les últimes setmanes s’ha anat avançant amb la reconducció del model de la carretera general gràcies a l’aprovació del Decret Llei de Mesures Urgents i Extraordinàries per a l’impuls de l’activitat econòmica i simplificació administrativa del Govern Balear i a través del qual s’ha apostat, en línia amb la Carta del Paisatge europea, per la preservació màxima del paisatge i dels béns culturals que posseeix el nostre territori.
En aquest sentit, s’ha començat a treballar en l’elaboració de la normativa paisatgística a nivell insular per tal de poder aplicar el nou Decret Llei i així definir la restauració del paisatge de la zona de Rafal Rubí. Aquest fet ens ha de permetre l’eliminació de l’estructura a mig construir ja existent.
Com ha manifestat la consellera de Mobilitat, Francesca Gomis ‘es tracta d’un enllaç totalment sobredimensionat, ja que en aquella zona no s’hi troba cap nucli de població i tampoc un nivell de trànsit sobre la carretera que ho justifiqui. A més a més, malmet el conjunt de les navetes que es troben en aquest punt’.
Per altra banda, el departament de Mobilitat ha optat per mantenir el pont que està ubicat en l’enllaç de l’Argentina i que es troba parcialment construït. Aquesta decisió, tot i no correspondre al model de carreteres que vol impulsar l’actual equip de govern actual, ve motivada per tal de poder mantenir la màxima seguretat jurídica.
Així com s’ha anunciat avui, actualment s’està treballant en la resolució del contracte d’INYPSA (Airtificial Intelligence Structures SA). Una vegada s’hagi rescindit aquest contracte, s’iniciarà l’elaboració d’un nou projecte constructiu que s’ajusti al nou marc jurídic originat de la normativa paisatgística implementada en el nou Decret Llei del Govern Balear.
Aquest nou projecte apostarà per ampliar els vorals fins a 2,5m d’amplada, la prohibició de girs a l’esquerra no canalitzats i canvis de sentit en nusos adequats per aquest efecte. Es preveu que la millora d’aquest tram es pugui iniciar en un període aproximat d’un any.