El conseller ha remarcat que el 5G és una tecnologia que canviarà molts aspectes de la vida quotidiana com la mobilitat, la salut i la forma de treballar. Puigneró també espera que el projecte anunciat aquest dimarts suposi una oportunitat per a la indústria de l’automòbil, precisament dies després que Nissan confirmés que tancarà les plantes que té a Catalunya.
En aquest sentit, ha comentat que aquesta iniciativa “albira com ha de ser la mobilitat del futur” i com que “és una aposta clara perquè aquesta indústria tingui un banc de proves a tocar de casa per poder trobar els nous cotxes del futur, sigui prou atractiu perquè o bé Nissan o els socis industrials prenguin la decisió d’apostar per Catalunya”. “És un projecte important per al país, per a l’economia catalana i per al sector de l’automoció”, ha reiterat, el conseller que ha apuntat que el 5G “ha deixat de ser una idea o concepte de futur per convertir-se en una realitat”
En la roda de premsa, Puigneró ha afirmat que amb aquesta iniciativa aprovada per la CE Catalunya ha fet “un pas de gegant” i que aspira a ser la “capital mundial del 5G” després d’haver-ho estat del mòbil en els darrers anys. “Hem estat la fàbrica d’Espanya i ara hem de ser un dels hubs digitals d’Europa”, ha dit Puigneró, que ha aplaudit la col·laboració entre administracions i empreses, en un consorci liderat per Cellnex i i2CAT.
El director Global Comercial i d’Innovació de Cellnex Telecom, Òscar Pallarols, ha explicat que es treballarà en quatre casos d’ús, tant en l’àmbit viari com ferroviari, utilitzant la mateixa infraestructura de telecomunicacions. Per exemple, podrà prendre el control remot d’un vehicle autònom i fer pràctiques de suport en cas d’una emergència; permetrà tenir en temps real l’estat de la via en temps real –com ara l’estat del trànsit i els accidents-; reconeixements d’obstacles a la via ferroviària o la connectivitat a bord d’un tren d’alta velocitat i un vehicle amb una xarxa “molt més àgil”.
Pallarols ha detallat que per la part francesa hi haurà un ‘neutral host’, en què en podran fer ús diverses operadores, mentre que per la part catalana serà Vodafone l’empresa encarregada de donar servei.
Per la seva banda, el director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas, ha enumerat el beneficis que aportarà la xarxa 5G, com la reducció d’emissions de CO2, la millora de les xarxes energètiques, una gestió “més eficient” del transport i una conducció “més segura”.
En el projecte, coordinat per Cellnex Telecom, hi participen 21 socis de set països que representen el sector de les telecomunicacions (Vodafone, Hispasat, Retevision i Cellnex France), el sector dels transports i la mobilitat (Abertis, SNCF i Línia Figueres Perpignan S.A., Anadolu Isuzu i Valeo), proveïdor de solucions (Axbryd, Nearby Computing, Atos, Athens Technology Center, COMSA, Terra3D), consultores (Eight Bells), institucions de recerca (CTTC, i2CAT, IRT-Saint Exupéry, Vedecom) i divulgació i creació d’ecosistema (Mobile Word Capital).
A més del 5GMED, al setembre també s’engegaran dos projectes més de corredors transfronterers 5G a Europa: el 5G-Routes, entre el Bàltic i el Mar del Nord; i el 5G-Blueprint, entre Bèlgica i els Països Baixos. Els nous projectes de corredors 5G transfronterers a la UE permetran dissenyar, testar i validar casos d’ús amb aquesta tecnologia en mobilitat i transport.