Des que es va decretar l’Estat d’Alarma, el passat 14 de març, el Govern ha imposat diferents mesures per preservar a autònoms, pimes i comunitats de veïns. Entre elles, es prohibeixen els talls de llum, gas i aigua, i es prorroga de forma automàtica fins al 15 de setembre de 2020 la vigència del bo social elèctric.
Sens dubte es tracta d’una situació excepcional que ha posat en escac el pagament de tots els serveis públics i el possible augment de la morositat per part dels veïns, que necessitaran d’un important esforç per part dels administradors de finques per garantir el correcte funcionament dels serveis comuns en totes les comunitats.
Per Mercedes Blanco, CEO fundadora de Vecinos Felices, unitat de negoci de Fincas Blanco i vicepresidenta primera de FIABCI Espanya, “els administradors de finques hauran de jugar un paper fonamental a l’hora de mantenir la calma dins de les comunitats de veïns que s’enfronten a situacions de morositat “.
Per al Consell General de Col·legis d’Administradors de Finques es preveu un repunt d’entre el 25% i el 40% dels impagaments de les quotes a les comunitats de propietaris de tot el país, sobretot pels sobrecostos que generen les mesures sanitàries preventives que requereix la COVID-19.
“En aquest context hem d’actuar amb responsabilitat per garantir el bon funcionament dels serveis comuns, informant diàriament sobre les mesures i recomanacions necessàries per a la seguretat de les persones, solucionant possibles problemes o incidències, resolent dubtes i acompanyant a tots els veïns”, afegeix Blanco.
Mesures excepcionals adoptades
La morositat i les normes anticontagi comencen a comprometre l’economia interna de les comunitats de veïns. Idealment, s’espera que les mesures proposades pel Govern es puguin estendre fins que l’economia de tot el país aconsegueixi estabilitzar-se.
“El més important és protegir els interessos dels veïns i aconseguir mantenir les comunitats en ordre”, afirma Blanco. “Des de Vecinos Felices, informem les mesures imposades pel Govern, les ajudes econòmiques que existeixen i com sol·licitar-les i, per descomptat, intentant que tots paguin per poder fer front als sobrecostos que la pandèmia ens ha deixat”, afegeix.
Entre les mesures imposades des de març es destaquen:
- La prohibició dels talls de llum, gas i aigua a les persones consumidores que tinguin la condició de vulnerables o en risc d’exclusió.
- La pròrroga automàtica fins al 15 de setembre de 2020 de la vigència de el bo social elèctric.
Amb caràcter excepcional, i durant 6 mesos a comptar de l’1 d’abril, podran sol·licitar el bo social:
- Els treballadors autònoms que hagin cessat la seva activitat en una data posterior a l’14 de març, quan va entrar en vigor el Reial Decret 463/2020.
- Els treballadors autònoms que hagin vist reduïda la seva facturació del mes anterior a què se sol·licita el bo social en, al menys un 75 per cent en relació amb la mitjana de facturació de el semestre anterior.
- La implementació d’una ajuda extraordinària de 200 euros que s’ha de destinar a l’adquisició de productes d’alimentació, farmàcia i altres subministraments bàsics per ajudar a la sostenibilitat econòmica de les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica arran de la Covid-19.
Davant d’aquest context, el més important és preservar els veïns, acompanyar-los i estar atents. “Sabem que la situació resultarà summament complicada per a les finques que no puguin suportar la crisi”, afirma Mercedes Blanco. I afegeix: “el que sí és segur és que les despeses sanitàries i preventius han de ser, a llarg termini, impossibles d’assumir.”