El ple de la Comissió d’Emergències i Protecció de la Comunitat Autònoma, amb presència de representants de tots els nivells de l’Administració a les Illes, s’ha reunit avui per coordinar tot un seguit d’intervencions que pretenen posar fi a les infraccions de la normativa sanitària aprovada per contenir l’avanç de la pandèmia de COVID-19 a les Illes.
Tot i que les forces de seguretat ja venen actuant enfront d’aquestes situacions, que poden suposar risc de contagi, aquesta nova coordinació que avui es presenta pretén incrementar l’efectivitat de les intervencions aprofitant les sinergies dels diferents actors competents en matèria de seguretat i d’inspecció.
Així ho ha explicat en roda de premsa posterior la presidenta de la Comissió i consellera d’Administracions Públiques i Modernització, Isabel Castro, qui ha anunciat que aquest mateix cap de setmana començaran a treballar els equips interdisciplinaris que inspeccionaran i aixecaran acta de les aglomeracions de persones que no compleixin les restriccions marcades per les autoritats sanitàries.
En concret, aquests equips multidisciplinaris estaran integrats per inspectors autonòmics de diferents conselleries i per inspectors dels consells insulars amb competències delegades en Turisme, acompanyats per operatius policials participats per agents de la Guàrdia Civil, de la Policia Nacional i de les diferents policies locals.
“Totes les administracions públiques tenim l’objectiu comú de mantenir els límits a les grans aglomeracions, ja sigui en espais públics o privats, per tal d’evitar la propagació del virus. Demanem responsabilitat individual pel bé del conjunt. La irresponsabilitat d’alguns podria malbaratar tot el que hem aconseguit amb l’esforç de tots. Per això vull insistir en què la seguretat col·lectiva és un valor essencial per garantir la protecció de les nostres Illes, tant pels que hi vivim com pels qui ens visiten”, ha dit la consellera.
Han estat presents a la reunió, a més de la consellera Isabel Castro, el director general d’Emergències i Interior, Jaume Barceló; Ramon Morey, secretari general de Delegació de Govern; el cap d’Inspecció de Turisme, Rafel Serra; la directora general de Coordinació, Yolanda Garví; el director general d’Esports, Carles Goñalons; la directora general de Salut Pública i Participació, Maria Antònia Font; el director general de Comerç, Miquel Piñol; la secretària general de la Conselleria d’Hisenda i Relacions Exteriors, Begoña Morey; la directora general de Recursos Hídrics, Joana Maria Garau; la directora d’assistència sanitària de l’Ibsalut, Eugènia Carandell; el conseller del Departament d’Hisenda i Funció Pública de Mallorca, Josep Lluís Colom; el batle de Palma, José Hila; la regidora de l’Area de Seguretat Ciutadana de Palma, Joana Maria Adrover; el cap de la Policia Local de Palma, José Luis Carque; i la Major de la Policia Local de Palma, Antònia Barceló.
Han participat per videoconferència el representant de la FELIB a Eivissa, Armando Riera; la consellera d’Ocupació, Habitatge i Cooperació Local de Menorca, Cristina Gómez; el conseller executiu del Departament de Presidència i Gestió Ambiental d’Eivissa, Vicente Roig; i el conseller d’Infraestructures, Sector Primari i Interior de Formentera, José Marí Mayans.
41 avisos a l’112 per aglomeracions en 2 setmanes
Les dades d’avisos ciutadans registrats només en el SEIB-112 recolzen aquesta necessitat de prendre mesures per aturar la proliferació dels incompliments de la normativa, principalment per aglomeracions descontrolades de persones, amb un total de 41 avisos en el conjunt de les Illes des del passat 26 de juny (36 a Mallorca, 3 a Eivissa i 2 a Menorca).
Està previst que les intervencions conjuntes inspeccionin i aixequin actes de les infraccions observades respecte de 4 qüestions essencials: el compliment de l’aforament permès en tot tipus de reunions, festes, establiments d’oci; el respecte als horaris d’apertura autoritzats; l’ús obligatori de mascareta per part dels participants i del personal treballador, si n’hi ha; i el manteniment de la distància social necessària segons la normativa vigent.
La consellera Isabel Castro ha confirmat que el Consell de Govern aprovarà demà un decret-llei de règim sancionador que emmarcarà els expedients iniciats en aquestes actuacions, en què es detallaran les infraccions concretes i les sancions previstes, així com les circumstàncies agreujants i les mesures cautelars que es podrien adoptar.
Una de les pretensions d’aquesta iniciativa és transmetre la idea de que totes les autoritats estan decidides a evitar que es repeteixin imatges com les que hem vist els últims caps de setmana amb situacions que presenten una alta probabilitat de convertir-se en un rebrot. Aquest mateix cap de setmana, els primers equips formats per inspectors i agents de seguretat duran a terme intervencions a zones estratègiques de les 4 illes.
Calendari de festes patronals
La consellera ha recordat que el Govern de les Illes Balears ha elaborat un calendari sobre el qual ja treballen els municipis, mitjançant la FELIB, per tenir identificades les dates que, atès que coincideixen amb festes populars o patronals, tot i no haver-hi convocatòria oficial, són susceptibles de convertir-se en punts conflictius. Actualment es tenen identificades 61 dates sensibles per coincidir amb festes celebrades en estius anteriors i que es considera varen ser esdeveniments multitudinaris i/o molt concorreguts: 40 a Mallorca, 10 a Menorca, 8 a Eivissa i 3 a Formentera.
El calendari, obert a les aportacions permanents dels municipis, s’ha elaborat per planificar l’organització de dispositius coordinats entre les autoritats municipals, els efectius d’emergències del Govern i els cossos de seguretat, de manera que s’evitin aglomeracions descontrolades que puguin suposar un focus de contagi.