El prestigiós pianista i compositor català Albert Guinovart (Barcelona, 1962) i l’atractiu quartet de saxòfons Kebyart Ensemble, que estan celebrant el seu cinquè aniversari com a professionals al món de la música de cambra, estrenen el seu projecte conjunt i seran els protagonistes del cinquè concert del 48è Festival de Música d’Estiu que organitza Joventuts Musicals de Ciutadella, aquest proper dilluns 10 d’agost a les 21 hores al Claustre del Seminari.
Aquest debut de la col·laboració entre Guinovart i Kebyart, amb compromisos ja assegurats en altres indrets per a les properes temporades, vindrà acompanyat d’una altra primícia: l’estrena mundial de l’obra Austràlia per a quartet de saxòfons i piano que el músic català ha dedicat expressament a la formació on s’hi integren Pere Méndez (saxo soprano), Víctor Serra (saxo alt), Robert Seara (saxo tenor) i Daniel Miguel (saxo baríton), que resideixen entre Barcelona i Basilea, principalment a la ciutat suïssa.
La peça Austràlia serà el centre del programa que Albert Guinovart i Kebyart Ensemble han preparat per a la posada de llarg del seu nou projecte davant el públic, un programa pensat per “descobrir la sonoritat màgica del quartet de saxos amb piano: una formació amb una paleta de colors capaç de dibuixar melodies i pintar harmonies amb els timbres més fascinants”, asseguren.
De fet, explica Pere Méndez de Kebyart Ensemble, el quartet de saxòfons, tot i ser una formació que ja existia des del segle XIX, encara és poc habitual i coneguda, estant per descobrir moltes de les seves possibilitats com a instrument. I, en aquest cas, a aquest descobriment el faran a través d’una peça dedicada en exclusiva a la formació i de diverses transcripcions, un paper, el de les transcripcions, que abans es feia també molt i que igualment reivindiquen per donar a conèixer les múltiples combinacions i aportacions que poden fer els saxos a la música de cambra.
L’actuació començarà amb dos arranjaments propis de Kebyart Ensemble, sobre la Introduzione teatrale Op 4 núm. 1de Pietro Locatelli (1695-1764) i el Quartet Op 14 núm. 1 en Fa major de Ludwig van Beethoven (1770-1827), un Quartet que és ja el resultat d’un arranjament del mateix compositor nascut a Alemanya a partir de la seva novena sonata per a piano. Serà després que vindrà l’estrena mundial d’Austràlia, també amb Albert Guinovart damunt l’escenari del Claustre del Seminari de Ciutadella.
La segona part estarà dedicada a George Gerswin (1898-1937), açò també a través de la mirada d’Albert Guinovart, que es sent molt identificat amb la música del compositor nord-americà, fins al punt que hi ha qui el considera el Gerswin català, per la comparació i similitud en ser compositors clàssics que fan musicals alhora que pels llenguatges sovint compartits i per la fascinació que ambdós manegen pel saxòfon. De Gerswin s’escoltaran les interpretacions dels seus Three preludes per a piano (1926), de la suite de Porgy and Bess amb arranjaments per a quartet de saxos de Sylvain Dedenon, i de I love rhythm, composició de Guinovart sobre la música de Gerswin.
A més de tocar arreu del món en recitals i amb orquestres diverses, entre les creacions del compositor Albert Guinovart, considerat un dels músics més complerts i polifacètics de l’actualitat, s’hi compten òperes com Atzar i Alba eterna, el ballet Terra Baixa i espectacles musicals prou coneguts, i premiats, com Mar i Cel, Flor de nit, Gaudí el musical de Barcelona, La Vampira del Raval o Scaramouche. Així com també una trentena llarga d’enregistraments i fins a tres premis Butaca i dos Max de les Arts Escèniques.
Per la seva banda, Kebyart Ensemble, que anteriorment ja havia actuat a Menorca en solitari, en els cinc anys de trajectòria professional ha realitzat, entre d’altres, més de 120 concerts arreu d’Espanya, uns 34 a l’estranger i ha obtingut fins a 9 guardons en prestigiosos concursos nacionals i internacionals, com ara a la 84ª edició del Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España 2015, El Primer Palau 2016 o els primers premis a l’Orpheus Swiss Chamber Music Competition 2018 i a l’International Franz Cibulka Competition 2019.
El nom de la formació, com explica Pere Méndez, fa referència a l’instrument kebyar, de la família dels gongs de l’illa de Bali. Entre les característiques del kebyar hi són l’ample i contrastada gamma de sonoritats i timbres que té i també que es tracta d’un únic instrument però que és tocat col·lectivament per moltes persones, amplificant els seus sentiments. I una de les coses que volen transmetre Kebyart Ensemble amb les seves interpretacions és, precisament, a més de les múltiples possibilitats del saxòfon en concret, “sentir que com a grup som quatre però que a l’hora de tocar ens convertim en un únic instrument”.