En aquesta edició del Premi Born de Teatre s’han presentat un total de 571 obres, més del doble que en l’edició anterior, molt lluny de l’edició de 2017 que, amb 260 obres, era l’edició amb més obres presentades fins al moment. Aquest augment pot ser a causa de la possibilitat de presentar enguany les obres per correu electrònic per mor de la Covid 19 que va impedir a molts participants l’enviament en paper de correu internacional.
La procedència de les obres és diversa, tot i que hi hagut un canvi de tendència respecte als altres anys. El nombre d’obres d’àmbit estatal representa el 80% i les d’àmbit internacional, un 20%. En aquest cas cal destacar que la participació internacional ha augmentat 11 punts respecte a l’any anterior. Per tant, aquesta edició també és la que ha rebut un percentatge més elevat d’obres de fora de l’estat espanyol.
Catalunya i Madrid continuen essent les comunitats autònomes amb més textos dramàtics presentats. De la comunitat de Catalunya han arribat 165 obres i de Madrid, 117. En aquest cas també hi ha hagut un canvi respecte a les edicions anteriors, ja que, fins al moment, Madrid solia ser la comunitat amb més obres presentades. A continuació, hi trobam el País Valencià amb 46 obres (8,05%); Andalusia, amb 38 (6,65%) i les Illes Balears, amb 20 obres presentades (3,5%).
Pel que fa als textos procedents de la nostra comunitat autònoma, la participació ha augmentat en 15 obres respecte a l’any anterior. Del conjunt d’obres procedents de les Illes, 18 venen de Mallorca i 2 de Menorca. No hi ha cap obra provinent de les Pitiüses.
De la resta d’autonomies cal destacar comunitats com Galícia amb 17 obres presentades, Castella i Lleó amb 10 obres i el País Basc amb 7.
Pel que fa als textos procedents de l’àmbit internacional, s’han presentat un total de 113 obres de 23 països diferents, entre els quals destaca l’Argentina amb 39 obres presentades.
Quant a l’idioma, s’ha mantingut el percentatge d’obres presentades en castellà respecte a l’any anterior amb una lleugera davallada: un 73,73% dels textos dramàtics estan escrits en castellà front un 26,27% d’originals en llengua catalana.
Enguany, a causa del gran nombre d’obres rebudes, s’ha hagut de comptar amb cinc preseleccionadors:
– Rafel Duran, llicenciat en Direcció escènica a l’Institut del Teatre de Barcelona, professor del Conservatori de Música del Liceu i del grau d’arts escèniques de l’escola universitària ERAM de Girona.
. Iban Beltran, llicenciat en Filologia Catalana, en Teoria de la Literatura i en Direcció escènica i dramatúrgia a l’institut del Teatre de Barcelona.
. Rosa Molero, dramaturga i llicenciada en Filologia Hispànica.
. Francisco Sáez Raposo, doctor en Filologia per la Universitat Complutense de Madrid i professor d’aquesta mateixa universitat. És especialista en el teatre del Siglo de Oro, el teatre breu i la semiòtica teatral.
. Sergi Marí, productor director escènic i president de la companyia teatral La trup.
La seva tasca ha consistit a elaborar una fitxa valorant la qualitat lingüística, temàtica i dramatúrgica de cada una de les obres presentades, tot facilitant així la feina del jurat.
Els membres del jurat en aquesta edició són:
. Denise Duncan, actriu, productora , dramaturga i directora d’escena.
. Laurent Gallardo, professor d’estudis hispànics i catalans a la Universitat Grenoble Alps.
. Juan Vicente Martínez, professor de filologia anglesa a la Universitat de València i director de “Sagunt a Escena”.
. Josep Solervicens, professor especialista en el Renaixement i el Barroc a la Universitat de Barcelona.
. Laura Pons, actriu de teatre, cinema i televisió.
Durant els mesos de setembre i octubre tindran lloc les reunions del jurat a la sala Beckett de Barcelona. L’obra guanyadora es darà a conèixer durant l’acte de lliurament de dia 24 d’octubre a Ciutadella de Menorca.
La dotació del premi és de 14.000 €, més l’edició de l’obra guanyadora en les quatre llengües oficials de l’Estat espanyol (castellà, català, gallec i euskera): en la col·lecció “Textos a part”, de l’Editorial Arola, en català; en gallec a la Revista Galega de Teatro i en euskera i castellà a la Revista Artez.
Enguany també s’organitzen les VI Residències de Creació Premi Born. La participació en aquesta convocatòria ha estat molt elevada, doblant la de l’any anterior: s’han presentat un total de 34 projectes procedents de diferents lloc de l’estat espanyol i de l’estranger, dels quals se n’han hagut de descartar 7 per no ajustar-se a les bases. Les temàtiques són ben variades i s’ha de destacar la qualitat i trajectòria professional d’alguns dels grups i projectes presentats.
La Junta del Cercle Artístic ha decidit, després de valorar la temàtica de les diverses obres i l’adequació dels diferents projectes, atorgar la VI Residència de Creació teatral Premi Born a la companyia La Salamandra, amb l’obra EL NINO.
El Nino és obra de la jove dramaturga italiana Irene Petra Zani i ha estat traduïda pel reconegut crític teatral, dramaturg, traductor i professor Joan Casas, que, en adonar-se de la qualitat de l’obra, va presentar el text a la directora de la companyia, Loredana Volpe, i a l’actriu menorquina Enka Alonso, les quals van aconseguir fer-ne una lectura pública a la sala Beckett de Barcelona.
Aquest any, la Residència de Creació es realitzarà del 8 al 22 d’octubre. Mentre siguin a Menorca, l’equip treballarà i aprofundirà en la seva obra i, a més a més, faran unes sessions amb els alumnes d’arts escèniques de l’IES Josep Maria Quadrado. El dia 21 d’octubre es farà l’assaig gratuït i obert al públic al teatre del mateix institut.