El Govern activa l’App Radar Covid a les Illes i la integra dins el sistema de rastreig del Servei de Salut per augmentar l’eficàcia i contenir l’evolució de la pandèmia Els usuaris que rebin un avís d’exposició de risc hauran de telefonar al nou número des d’avui disponible per a tots els afectats per Covid: 900 100 971

El Servei de Salut de les Illes Balears es troba ja connectat al sistema de gestió de l’app Radar Covid desenvolupada per la Secretaria de Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial amb l’objectiu de millorar el control dels brots de Covid-19 a les Illes Balears i contribuir així a contenir l’evolució de la pandèmia.

Així ho han explicat avui en roda de premsa la consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez,  la consellera d’Administracions Públiques, Isabel Castro i el director general de Modernització i Administració Digital, Ramon Roca.

Al llarg de la darrera setmana s’han realitzat les proves tècniques necessàries per garantir un correcte funcionament d’aquesta eina que es preveu que millori la localització i l’aïllament de totes les persones que hagin estat contacte estret d’una persona a la qual li donin un resultat positiu en Covid-19.

La consellera de Salut i Consum ha explicat que ara mateix hi ha 190 professionals que formen part de l’equip de rastreig de contactes i que aquesta setmana han completat la seva formació 30 sanitaris més que s’incorporaran de manera imminent a la central de Coordinació de Covid ubicada al polígon de Can Valero, a Palma. Un nombre de professionals que segons ha recordat la consellera permet aproximar-se a la ràtio recomanada per l’Organització Mundial de la Salut, i que estableix que ha d’haver un rastrejador per cada cinc mil habitants.

Per la seva banda, la consellera Isabel Castro, ha recordat que ara es essencial que la ciutadania es descarregui de forma massiva aquesta app i la faci servir correctament, sempre amb el bluetooth activat, ja que la clau de la seva eficàcia radica precisament en aconseguir-ne un alt grau d’implantació i per tant de detecció de contactes.

“Aquesta eina serà de gran ajuda per a la tasca ingent que estan desenvolupant els rastrejadors i rastrejadores del Servei de Salut. És un bon exemple de com la tecnologia pot jugar un paper determinant al servei de la salut pública. Des d’aquí vull demanar la implicació de tots i totes en aquesta lluita contra la pandèmia i apel·lar a la responsabilitat individual en el compliment de totes les mesures que es posen en marxa des de les institucions”, ha dit.

La Fundació Bit, junt amb la Direcció General de Modernització i Administració Digital, la Direcció General de Salut Pública i el Servei de Salut, han desenvolupat la integració d’aquesta tecnologia, basada en el model DP-3T establert pel consorci d’universitats europees, amb el sistema de gestió del Servei de Salut. A més, segons ha remarcat el director general Ramon Roca, la fase d’integració ha servit també per desenvolupar la primera versió d’aquesta app en català, de manera tant els usuaris de les Balears com d’altres comunitats autònomes podran triar en quina llengua volen fer-ne ús”.

Com funciona l’App Radar Covid?

Quan un usuari instal·la l’app al seu mòbil, sempre que tingui la funció de bluetooth activa, el dispositiu emet missatges alfanumèrics aleatoris i únics cada pocs minuts amb un radi d’uns 10 metres d’abast. La resta de mòbils que siguin dins aquell radi, reben els missatges del nostre dispositiu i també a la inversa, com si fossin balisses emetent i rebent missatges codificats.

Quan mitjançant una prova diagnòstica, una persona és identificada com a positiva en Covid-19, el rastrejador o rastrejadora que li ho comuniqui, li donarà a més un codi d’ús únic per introduir en la seva app, informants al sistema de que la persona que du aquest mòbil (sempre sense identificació personal) és portadora del virus.

Automàticament, l’app envia de manera anònima un avís d’exposició de risc a tots els mòbil amb els quals hem mantingut un contacte estret (més de 15 minuts a menys de 2 metres de distància) en els darrers dies. La persona que rebi aquest avís, no sabrà on ni qui ha donat positiu en Covid-19. Només se l’informa de que ha estat contacte estret d’una persona contagiada i que ha de posar-se en contacte amb el seu centre de salut per fer-se la prova. Aleshores, l’usuari es podrà posar en contacte amb el telèfon INFOCOVID que des d’avui ha quedat activat, on un tècnic d’emergències sanitàries atendrà la seva telefonada i li indicarà què ha de fer, segons la valoració de la seva exposició de risc.

El director general Ramon Roca ha volgut insistir en què ni hi ha cap motiu de preocupació quant a la privacitat dels usuaris. “El teu mòbil compara els codis que has capturat amb els codis que les persones han enviat quan aquests han comunicat estar malalts. No et diu qui ha donat l’alerta. Ni la pròpia app ho sap”, ha remarcat.

El sistema DP-3T de rastreig de proximitat descentralitzat en el qual es basa l’aplicació va ser  concebut per la investigadora gallega Carmela Troncoso, de la Universitat Politècnica de Lausana a Suiza, per preservar la privacitat. Cap usuari pot ser identificat o localitzat perquè no hi ha cap dada registrada i tot el procés es desenvolupa dins cada telèfon sense sortir a cap servidor.

L’App Radar Covid ha estat desenvolupada per la Secretaria de Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital seguint els estàndards tècnics més garantistes amb la privacitat dels usuaris, en compliment de totes les recomanacions elaborades per la Comissió Europea.

Infocovid, línia ja operativa

A partir d’avui també ha quedat operativa la nova línia d’atenció telefònica a la covid-19 per a la ciutadania Infocovid. El nombre de telèfon 900 100 971 atendrà de dilluns a diumenge, de 8 del matí a 8 de l’horabaixa, els dubtes relacionades amb l’assistència sanitària de la ciutadania respecte a la malaltia covid-19.

El telèfon ja està disponible i és atès per tècnics d’emergències sanitàries especialment formats i ubicats a la nova central  de coordinació de la covid-19.

Amb aquesta nova línia d’atenció telefònica el Servei de Salut espera que descongestionin els telèfons de cita prèvia i d’atenció a l’usuari d’Atenció Primària, que durant les darreres setmanes, amb l’increment de casos actius de l’epidèmia Sars-Cov-2, han vist incrementat notablement el nombre de cridades telefòniques.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.