Aquest dilluns s’ha publicat de forma extraordinària al BOIB (núm. 8176, de 7 de setembre) l’Acord de Consell de Govern de 7 de setembre de 2020, pel qual s’habilita a la consellera de Salut i Consum per a l’adopció de mesures temporals i excepcionals per a la contenció de la COVID 19 en determinades àrees geogràfiques.
Entre les diferents mesures, el Consell de Govern ha acordat facultar la suspensió o limitació d’activitats en acadèmies, autoescoles, centres d’ensenyaments no reglats i centres de formació quan la situació epidemiològica d’una illa, un terme municipal o agrupació d’aquests, un nucli de població o una zona urbana perimetralment determinada, si es produeix un situació de transmissió comunitària de la SARS-CoV-2.
Tot i que es tracta d’una situació sociosanitària delicada i cal acordar decisions severes per fer front a aquesta pandèmia, cosa totalment comprensible, des de l’Associació es recorda que tots els centres han pres les mesures oportunes per garantir una formació segura. A aquest efecte, s’ha reduït l’aforament, augmentant els horaris per poder mantenir a tot l’alumnat; es fa obligatori l’ús de mascareta i gel hidro-alcohòlic; s’augmenta la distància de seguretat entre alumnes i s’assegura la desinfecció de les aules i material de les mateixes.
En un moment com aquest, és especialment important poder mantenir l’activitat de les acadèmies i centres d’ensenyament, a fi de poder seguir garantint la correcta educació dels alumnes, i més tenint en compte que aquests poden haver patit les conseqüències de la manca assistència presencial a les classes durant mesos. Per això, cal donar valor a l’ensenyament en grups reduïts, de forma personalitzada i amb les garanties que es mereixen els alumnes.
En el mateix sentit, en un entorn global amb alts nivells d’estrès detonats per l’emergència sanitària i el confinament, els experts en salut mental recomanen el ioga i les teràpies com una eina de relaxació i els seus practicants estan convençuts que la mil·lenària disciplina ajuda a mantenir la calma davant de la incertesa que ens envolta. Per això, cal poder mantenir i assegurar l’activitat en els centres d’ensenyament per garantir la correcta execució d’aquesta activitat i afavorir-dels seus beneficis.
Tot i que el sector educatiu és un servei essencial i bàsic en totes les seves facetes, els centres acadèmics es van veure en l’obligació de tancar les seves portes durant la declaració d’estat d’alarma (durant més de tres mesos), tant per imposició normativa com per sentit de responsabilitat amb la societat. Això va suposar la disminució de la facturació del 100%, així com haver d’acollir-se des de les acadèmies a la figura de l’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació per als seus treballadors. Si es produeix la repetició d’un escenari com el viscut, molt probablement seran molts els centres que es veuran obligats a tancar les portes definitivament al no poder fer front a aquesta situació. Així, cal que les administracions dotin als mateixos dels mitjans i instruments materials i jurídics necessaris per poder fer front a la possible repetició d’aquest marc.