La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius posa en marxa, a través de l’IDI i l’Associació de Forners i Pastissers, la campanya “L’art de menjar” per donar a conèixer entre la ciutadania els productes de forn i pastisseria que s’elaboren tradicionalment durant les diferents festivitats de l’any. L’objectiu és fomentar la compra d’aquests productes als forns i pastisseries que els elaboren de forma artesanal.
Aquest matí, i coincidint amb la Setmana del Pa, el vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, Juan Pedro Yllanes, ha presentat la campanya juntament amb el gerent de l’Associació de Forners i Pastissers de les Illes Balears, Pep Magraner. L’acte, que ha tengut lloc al Quiosc de la Plaça de l’Olivar, ha comptat amb la presència del director general de Comerç, Miquel Piñol; la directora gerent de l’IDI, Mariona Luis; i l’autor de la campanya, el fotògraf Josep Taltavull.
El vicepresident ha destacat la necessitat de fomentar el producte local entre la ciutadania perquè conegui tant les nostres tradicions com la feina dels forns i pastisseries. Yllanes ha declarat que “aquest sector necessita del suport de les institucions i de la població per continuar endavant”. Yllanes ha volgut reconèixer “el paper d’aquest sector, que ha mantingut vives les tradicions festives i culinàries, i ha permès que molts productes com el rosari o l’ensaïmada de tallades encara existeixin”. El vicepresident ha recordat que aquesta acció forma part de la política de suport als forns que es duu a terme des de fa quatre anys a l’IDI en col·laboració de l’Associació de Forners i Pastissers, amb la creació de la marca de qualitat “Pa d’Aquí, forn i tradició” per distingir els establiments que elaboren els productes de forma artesanal i saludable.
Per la seva banda, el gerent de l’Associació de Forners i Pastissers de les Illes Balears, Pep Magraner, ha assegurat que “la venda dels productes relacionats amb festes tradicionals suposen una bona font d’ingressos per als forns i pastisseries, fet pel qual aquest tipus de campanyes són necessàries”. Magraner ha assegurat que “la ciutadania ha de saber diferenciar i valorar el producte elaborat de forma artesanal del que està fet de forma industrial, ja que ni la qualitat de la matèria primera ni el procés és el mateix”.
La campanya apel·la a l’art del menjar a partir d’una sèrie de bodegons fotografiats per Josep Taltavaull, que mostren els productes que es consumeixen tradicionalment a les diferents illes durant cada festivitat. Així, es pretén que la ciutadania conegui l’origen de la rebosteria i quan la trobarà amb més freqüència als forns.
Una de les novetats que aporta aquesta campanya, a part del vessant artístic de les imatges, és que es tracta d’una acció 365 dies, és a dir, que es promocionaran els diferents productes segons l’època en què es mengen habitualment. Les primeres festivitats que es donaran a conèixer seran les Verges (21 d’octubre) i Tots Sants (1 de novembre). Així, les imatges que es difondran seran de bunyols fregits, panellets i rosaris. Posteriorment, quan ens acostem a Nadal, es promocionaran la coca de torró a Mallorca, amargos i torró de la reina a Menorca, i bescuit i salsa de Nadal a Eivissa i Formentera. La campanya també immortalitza els productes que es consumeixen durant les festes patronals com Sant Antoni, Sant Sebastià i Sant Joan, els dels Darrers Dies (Carnaval), o Pasqua.
La campanya, a més de donar-se a conèixer entre la ciutadania, entrarà a les escoles de cuina i de pastisseria amb xerrades i material didàctic per formar els futurs professionals del sector. A més, també s’organitzaran activitats amb centres d’educació secundària per promocionar entre l’alumnat tant el coneixement dels diferents productes, com una possible sortida laboral i pal·liar així la falta de relleu generacional en què es troba actualment la professió.