Pel sector són dades molt optimistes. “Amb la covid s’ha vist una expansió en la demanda en línia”, ha explicat el director de marca del Grup Ametller Origen, Luca Tateo, qui ha assegurat que la pandèmia ha suposat “una campanya de captació brutal”. Durant aquest període Ametller Origen ha consolidat el procés de transformació digital que va començar a finals del 2017 i ha arribat a multiplicar per deu les vendes en línia. De fet, el portal online va arribar a aconseguir un 20% de les vendes totals del grup, xifra inèdita fins al moment. Aquest pic va provocar que personal de botiga hagués de passar a atendre les demandes rebudes a través d’Internet, ha explicat Tateo.
Glovo, davant un “boom estratosfèric”
El director general de comestibles de Glovo, Daniel Alonso, ha assegurat durant la jornada que la covid és “un Black Friday anticipat”, ja que ha suposat un “boom estratosfèric”. De fet, els resultats de Glovo durant el 2020 suposen un creixement del 320% respecte a l’any anterior, ha assegurat Alonso. “Amb la pandèmia s’ha accelerat tot”, ha dit.
La companyia de repartiment a domicili actualment rep, de mitjana, comandes d’entre 18 i 36 euros, amb un pes important de la demanda de begudes. Segons expliquen des de Glovo, això es deu al fet que són productes de pes, que és el que la gent vol evitar transportar. A més, Alonso ha comentat que la distribució és molt variada entre dia i nit. “A les dues del matí el que més es ven és gel, mentre que a les vuit del vespre fruita i verdura”, ha explicat.
Tendència internacional
Les xifres que s’han produït a Catalunya en vendes de productes alimentaris en línia són extrapolables a la resta del món. Segons AECOC, mentre que el 2019 la compra d’aliments en línia era utilitzada per un 3,8% de llars en el conjunt d’Europa, la previsió és que el 2025 s’arribi al 10%. Malgrat tot, aquestes dades encara estan lluny d’arribar a les dels països asiàtics com la Xina o Corea del Sud, on el pes de les compres de productes alimentaris en línia abans de la covid ja representaven un 20% i un 30% del total, respectivament. A Europa el país líder és el Regne unit, amb una quota de venda de productes d’alimentació online d’un 8%.
Segons AECOC, aquesta diferència entre tendències s’atribueix al fet que a Espanya, en general, hi ha més punts de venda de proximitat i l’usuari tendeix a comprar cistelles més petites però amb més freqüència.
Black Friday i Nadal
Fent previsió de la campanya de Nadal, des d’AECOC han apuntat la més que probable transformació del ‘Black Friday’ en el ‘Black Month’, amb l’objectiu de diluir les vendes i no acumular-les totes en un sol dia. El que s’ha assegurat és que de ben segur no serà un Black Friday com el d’anys anteriors, ja que és impossible donar capacitat a les aglomeracions que tradicionalment hi havia a les botigues. Segons l’associació, més d’un terç de la rendibilitat del sector està en joc durant les sis setmanes de la campanya