El conseller d’Educació, Universitat i Recerca, Martí March, acompanyat de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, ha presentat un conjunt d’iniciatives adreçades a reforçar la inclusió educativa en el marc de les condicions especials marcades per la COVID-19.
El conseller ha explicat que, en total, entre els fons propis de la CAIB i les aportacions que arriben a Balears del programa de Cooperació Territorial del Ministeri d’Educació i Formació Professional PROA+, es destinaran 4.344.044 d’euros en diferents línies d’actuació relacionades amb la inclusió.
Com ja es va esmentar en anteriors compareixences, el conseller ha remarcat que una vegada superat l’inici de curs escolar, amb totes les mesures d’higiene i prevenció necessàries, l’objectiu principal ha estat revisar la situació dels centres en aquelles matèries que es podien veure afectades especialment per les circumstàncies excepcionals que estam vivint. S’ha dedicat una atenció especial a l’alumnat vulnerable, de manera que es pugui treballar per a la seva màxima inclusió, fins i tot, en les condicions que marca la convivència amb la COVID-19.
Des del Ministeri d’Educació i Formació Professional s’ha impulsat una línia d’inversió a través de programes de cooperació territorial que van dirigits precisament a atendre aquestes circumstàncies. En concret, el Programa PROA+ posa en marxa un mecanisme d’ajuda per a l’enfortiment dels centres que presentin indicadors més alts de pobresa educativa (retard educatiu significatiu, desconnexió de l’escola, índex d’absentisme, nivell socioeconòmic…) i que necessiten suport addicional.
La selecció dels centres que formen part de les línies d’actuació de PROA+ bàsicament han estat: número d’alumnat NESE i NEE; elevat nombre d’alumnat d’incorporació tardana i amb condicions personals i història escolar; nivell socioeconòmic de les famílies; índex absentisme i derivacions a fiscalía de menors i al servei de protecció de menors. Aquest programa compta amb tres línies: la línia 1 que correspon al Pla d’acompanyament, motivació i reforç escolar per a alumnat NESE; la línia 2 de suport a l’alumnat amb risc d’abandonament escolar a través de la incorporació de professionals de l’àmbit social i la línia 3 d’adequació del Projecte Educatiu de Centre a les necessitats del cus 2020-2021 a través del Pla de Contingència.
Un línia d’acció per reduir l’abandonament escolar
El Programa d’Acompanyament Escolar (PAE) ha demostrat en cursos anteriors uns excel·lents resultats per tal de reduir l’abandonament escolar i treballar per a l’èxit educatiu. S’adreça a alumnat especialment vulnerable i en risc d’abandonament escolar. Les memòries dels centres participants indiquen una millora notable d’assignatures aprovades per part de l’alumnat i el 97% de famílies i professorat han indicat un alt nivell de satisfacció amb el programa. El curs 2020/21 s’ha considerat imprescindible reforçar el PAE de manera que s’ha garantit que tots els centres que l’han sol·licitat hi puguin participar. Per això s’han incorporat als fons que ja hi havia previst la Conselleria, 1.344.000 euros, els fons del programa PROA+ destinats a centres vulnerables per aquesta matèria, 500.000 euros.
En total es farà una inversió d’1.844.044€ que arribaran a 254 centres (237 a la pública i 37 a la concertada). Per illes, tendran PAE 186 centres a Mallorca, 24 a Menorca, 40 a Eivissa i 4 a Formentera.
Reforç addicional per a mesures inclusives d’atenció a la diversitat
Un dels aspectes que s’ha estat treballant tant des de la Inspecció Educativa com des del Servei d’Atenció a la Diversitat ha estat l’atenció a l’alumnat més vulnerable. Des de l’inici de curs s’han fet diverses actuacions, acompanyant els centres que ho han necessitat, en la reorganització dels seus equips per tal de garantir la màxima atenció possible a l’alumnat de necessitats educatives, en especial a aquells centres en que part dels especialistes estan exercint de tutors.
Una vegada feta aquesta intervenció centre a centre, aprofitant les línies de suport del programa PROA+ del Ministeri d’Educació i FP, s’ha decidit destinar els fons complementaris anunciats aquesta setmana per dotar de suport addicional als casos en els que s’ha detectat la conveniència de reforçar l’atenció a l’alumnat. Així 23 mestres especialistes (21 de Pedagogia Terapèutica i 2 d’Audició i Llenguatge) reforçaran a 41 centres al llarg del curs escolar. 31 a Mallorca, 4 a Menorca i 6 a Eivissa. Aquesta acció suposarà una inversió d’1 milió d’euros.
25 professionals de l’àmbit social contra l’abandonament escolar
El curs 2020/21 comptarà amb 25 professors tècnics de servei a la comunitat (PTSC). Aquests educadors arribaran a 50 centres educatius de Balears (30 CEIP, 15 IES i 5 centres concertats). Per illes, 32 a Mallorca, 12 a Eivissa, 4 a Menorca i 2 a Formentera.
Els PTSC suposaran una inversió d’1 milió d’euros a càrrec de la línia 2 del Programa PROA+ del Ministeri destinat al suport a l’alumnat amb risc d’abandonament escolar a través de la incorporació de professionals de l’àmbit social.
Cal tenir present ja hi ha 25 educadors socials a instituts de secundària de les Illes i per tant, un dels criteris per adjudicar els PTSC nous ha estat que siguin centres que no compten actualment amb educador social.
Serveis per atendre necessitats de l’aplicar els Plans de Contingència
Finalment, la tercera línia del programa PROA+ preveu suport econòmic als centres educatius per l’adequació del Projecte Educatiu de Centre a les necessitats del curs 2020/21 a través del Pla de Contingència. Els centres compten fins a un màxim de 15 mil euros per a contractar serveis que s’ajustin als següents plans o programes:
- Acollida i acompanyament de l’alumnat al centre per millorar el Pla d’Acollida.
- Activitats d’educació per a la salut que incloguin mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut per fer front a la COVID-19.
- Disseny i millora del Pla digital de Centre (formació i actualització)
- Suport als plans de tutoria, orientació i convivència.
- Mesures inclusives d’atenció a la diversitat per a l’atenció a les necessitats dels grups amb situacions de vulnerabilitat social i alumnes amb NESE.
Aquesta línia està dotada amb un pressupost total de 500.000 euros i permet un màxim de 15.000 euros/centre. Han sol·licitat participar-hi 141 centres i finalment han rebut l’ajut 48 centres: 30 CEIP, 1 CEIPIESO i 17 IES. Per illes: 34 a Mallorca, 5 a Menorca, 7 d’Eivissa i 2 de Formentera.
Aquest ajut només s’ofereix als centres públics ja que no es poden fer aportacions directes als centres concertats.