Les conselleres de Salut i Consum i d’Administracions Públiques, Patricia Gómez i Isabel Castro, i la directora general de Turisme, Rosana Morillo, s’han reunit amb Eugència Cusí, presidenta de la patronal de restauració de Pimem i Alfonso Robledo, president de restauració de Caeb, per analitzar la situació de la COVID-19 i enviar un missatge comú perquè empreses i usuaris de cafeteries, bars i restaurants compleixin les normes i les recomanacions de seguretat que tenen com a finalitat evitar la propagació dels contagis.
La consellera Gómez ha recordat que les noves mesures acordades pel Govern responen a l’empitjorament de les dades epidemiològiques i assistencials i ha reiterat que en aquest context és primordial complir les regles per poder frenar el ritme de contagis i garantir la capacitat de resposta eficient del sistema assistencial.
En aquest sentit, ha agraït l’esforç que està fent el sector i, a la vegada, ha demanat la col·laboració de les patronals de la restauració perquè facilitin als seus associats tota la informació necessària per assegurar la protecció de treballadors i usuaris i ha reclamat també que contribueixin a difondre entre els clients les mesures de protecció mitjançant cartells i d’altres materials informatius editats per les autoritats sanitàries.
També ha recordat que, tot i que s’hi ha insistit molt i la majoria de locals les compleixen, encara n’hi ha que ignoren les normes bàsiques d’aforament, de separació entre taules, de màxim de clients per taula, d’horaris o de prohibició de consum de tabac. També ha recalcat que es veuen terrasses tapades amb envelats, la qual cosa està prohibida i és susceptible de derivar en una sanció.
En aquest sentit, la consellera Castro ha recordat que els operatius conjunts d’inspecció – integrats per inspectors de la Comunitat, Policia Nacional, Guàrdia Civil i Policies Locals- s’han reforçat amb motiu de les festes nadalenques per a vigilar l’activitat en comerços, centres comercials, establiments de restauració i bars amb l’objectiu de garantir el compliment de la normativa.
Des de l’activació d’aquests operatius conjunts, s’han realitzat 1.119 inspeccions i s’han aixecat 821 actes per incompliments de la normativa. Per altra banda, des de l’entrada en vigor del decret llei sancionador el passat mes de juliol, s’han registrat 6.082 denúncies (incloses les aixecades per altres administracions que han estat remeses a la Conselleria d’Administracions Públiques i Modernització), de les quals 5.402 corresponen a particulars i 680 a establiments.
Així mateix, Castro ha assenyalat que tal com contempla el Decret llei 11/2020 de 10 de juliol, pel qual s’estableix un règim sancionador específic per a fer front als incompliments de les disposicions dictades per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, durant el nivell 4 d’alerta sanitària les infraccions considerades lleus i greus podran passar a ser considerades com a greus i molt greus, arribant les possibles sancions des de 60.000 € fins a 600.000€ i a la possibilitat d’ordenar el tancament de l’establiment.
Fins avui, s’han tancat 4 establiments a les Illes per incompliments molt greus. Dos a Mallorca, un a Eivissa i un altre a Formentera.
Per part seva, Rosana Morillo, ha recordat el compromís del Govern amb el sector. Cal recordar que, juntament amb el Consell de Mallorca i l’Ajuntament, s’ha posat en marxa un pla conjunt de suport al sector de la restauració per valor de gairebé 7 milions d’euros.
Les ajudes a fons perdut per a bars, cafeteries i restaurants oberts serviran per a contribuir a disminuir la despesa bàsica dels establiments afectats pel tancament d’interiors i el tancament total a causa de l’entrada de Mallorca en el nivell 4 de màxim risc sanitari.
A més, entre d’altres iniciatives, l’Ajuntament de Palma s’ha compromès a prolongar l’exempció del pagament de l’ocupació de l’espai públic de les terrasses durant el primer trimestre de 2021, una mesura que suposarà un estalvi per als restauradors de 450.000 euros. Cal recordar que aquesta mesura va entrar en vigor des de la declaració de l’estat d’alarma. El cost de 2020 ha estat de 1,6 milions d’euros.
Finalment, també s’oferirà la possibilitat d’ajornar les factures d’aigua i de recollida de residus. Així, els restauradors podran finançar qualsevol factura emesa des del mes d’agost de 2020 i fins al 30 d’abril de 2021, en un termini d’un any o dos, en funció de determinats paràmetres.
L’objectiu del Govern és fer feina de manera conjunta amb totes les administracions i amb tots els sectors socials per contribuir a pal·liar els efectes de la pandèmia i les dificultats que se’n puguin derivar de la necessitat de restringir determinades activitats amb l’objectiu de protegir la salut de la població.
Tant Robledo com Cusí han recalcat la importància de complir les mesures de seguretat i han ofert la col·laboració de les patronals per fer arribar la informació i els missatges de precaució i prevenció a tots els socis i a la ciutadania i han expressat la seva disposició a continuar fent feina amb l’Administració a mig i llarg termini per fer front a la pandèmia.