En Diego Huguet, mestre d’aixa, i en Lito Allès, enginyer en energies renovables, s’han ajuntat per crear Drassanes Verat. A banda de la feina tradicional d’un i la instal·lació de renovables de l’altre, la seva idea amb aquesta simbiosi és començar a introduir a Menorca mètodes de propulsió marins basats en energies no contaminants. El camí, asseguren, no és fàcil, degut a les limitacions en l’ús d’aquest tipus de motors. Però sí que veuen possibilitats en embarcacions tradicionals petites que molts ciutadellencs empren per anar a fer una volta un capvespre d’estiu.
Al nou taller de Drassanes Verat, al polígon de Ciutadella, hi ha massa barques. Ho diu el mateix mestre d’aixa, que està ansiós per poder treure feina i fer lloc per embarcacions on poder experimentar amb la tecnologia dels seus veïns de taller, Ona Energies. El que uneix aquests dos mons, de primeres tan diferents, és la passió per la mar. “La idea d’ajuntar-mos amb en Diego és bàsicament perquè ens agrada molt la mar. També tenim un lligam familiar, la seva dona fa feina amb noltros. I vam veure una oportunitat de crear una cosa nova, quan l’any passat es va haver de canviar de local. Així ha nascut Drassanes Verat”, comenta en Lito. “L’objectiu és reconduir la construcció de les embarcacions clàssiques, ja sigui bots, llaüts, barques artesanals, i integrar modes de propulsió moderna, com poden ser els motors elèctrics, dintre de les possibilitats”.
És viable un motor elèctric al mig de la mar?
“Sabem que en embarcacions grosses o que fan moltes hores al mig de la mar, un motor elèctric no és viable, ara per ara”, es sincera en Lito. Ell és enginyer a Ona Energies i sap de què ralla. Però no s’hauria ficat dintre d’aquesta aventura si no hagués vist alguna possibilitat. “Però en barques petites, com les que restaura en Diego -algunes de les quals recupera per ell mateix- són d’ús recreatiu, solen dormir sempre a port i es poden recarregar amb petites plaques solars perquè els motors no són excessivament grans. Per tant, veim viable motoritzar barques tradicionals d’una velocitat limitada amb energies renovables. La segona idea és afegir, a la construcció clàssica, mètodes moderns, com el laminat en fred. Però sempre amb base de llenya i una a una, per encàrrec”, comenta.
Així, ara estan començant a pensar com poden resoldre la fabricació d’embarcacions tradicionals amb mètodes més moderns i amb implantació de renovables, en la mesura de les possibilitats. “El projecte el vam començar l’estiu de l’any passat. Per tant, temps per fer coses noves no n’hem tingut encara, però hem constituït la nova empresa per iniciar les feines enguany”, diu en Lito. “Per aquest estiu el que sí que tenim clar és que ja podrem posar un lloguer d’embarcació tradicional, un llaüt, fet amb nous mètodes de construcció. I, a la llarga, també poder-hi integrar les energies renovables”, comenta en Diego.
El problema del tamany
“En aquest cas que comenta en Diego, que és una embarcació una mica més grossa, d’uns 8’5 metres, estaríem xerrant de poder-hi posar un motor de combustió híbrid, com els dels cotxes. Aquest tipus de motor poden estalviar entre un 40 i un 50% de combustible fòssil, el que es nota molt tant a la butxaca com a la mar, perquè es genera la meitat de residu. Tot i que duu molta feina i moltes hores”.
La viabilitat totalment renovable, exceptuant les que van a vela, la veu en Diego en barques més petites. “Amb embarcacions de fins a 6 metres estem mirant la possibilitat de poder integrar motors totalment elèctrics, que es puguin carregar a port endollant al corrent. Tot depèn de l’ús que es faci de l’embarcació, perquè l’autonomia no és molt gran. Ens adaptam molt al què ens vengui a demanar el client, perquè posar un motor d’aquest tipus ho farem de manera individual i per encàrrec”.
En Lito en corrobora la viabilitat. “Es pot complementar el motor elèctric amb plaques solars flexibles. Però sempre tenint en compte que l’ús de l’embarcació és limitat. Per poder anar a fer una volta i tornar a port. A l’estiu, però, una embarcació d’uns 5 metres és ideal per funcionar totalment amb energies renovables, perquè la carregues a port i després es pot tornar a carregar gràcies a les plaques solars. Sempre tenint en compte que l’ús és limitat.”
Inspiració en l’exterior
A la pregunta de com se’ls hi va ocórrer mesclar aquests dos mons, els dos tenen clar que han hagut de mirar cap a fora de Menorca. “La mateixa evolució de la tecnologia ens hi ha duit a posar en marxa aquesta aventura. Tampoc no som els primers a fer aquest experiment. Almanco fora de Menorca. A Mallorca hi ha un parell d’empreses que han instal·lat motors elèctrics amb bateries”, assegura en Diego. “De fet, hi ha marques conegudes de motors per embarcacions que ja venen també la versió híbrida dels seus productes, la meitat dels quals funcionen amb dièsel i l’altra meitat són elèctrics. Nosaltres tenim el coneixement i les eines per adaptar aquesta tecnologia, però la idea ja està inventada, no fem cap novetat. El que sí que volem és que la gent comenci a ser conscient que, en qualsevol camp, és possible emprar energies renovables, encara que sigui amb limitacions”, afegeix en Lito.
L’aventura, però, és encara una mica jove. “Quan fas nombres, no econòmics, sinó de despesa i necessitat d’energia, no és una feina fàcil de dur a terme, el fet de motoritzar totes les embarcacions només amb energies renovables. Han de passar alguns anys encara per poder tenir motors elèctrics prou potents per emprar les barques amb els usos que els hi donam aquí, que som capaços d’agafar la barca i fer el cap de setmana fondejats a La Vall. L’únic que sí que podem posar són petites plaques solars per tenir els serveis complementaris, com pot ser tenir una nevera, o emprar una cafetera. També per fer funcionar tot l’aparell elèctric de navegació”.
Falta, llavors, cultura de renovables a Menorca, quan s’està intentant arribar a un objectiu de descarbonització de l’illa del 70% l’any 2030? “No és tant la cultura de no tenir presents les energies renovables, sinó que els preus encara són bastant alts. Passa el mateix amb els cotxes elèctrics, tot i que un motor elèctric és de construcció moltíssim més senzilla que un de combustió. Però hauran de passar encara uns quants anys per tenir tecnologia a preus més assequibles.”