L’agenda de Menorca en la jornada inaugural de la Fira Internacional de Turisme (FITUR) de Madrid, celebrada ahir, ha estat marcada per la presentació de VisitBOT, una nova eina que pretén millorar l’experiència dels turistes a tot el cicle del viatge aprofitant els avantatges de la intel·ligència artificial. Aquest assistent virtual ofereix informació immediata als usuaris, les 24 hores del dia, tots els dies de la setmana, perquè puguin resoldre de manera àgil qualsevol pregunta relacionada amb la destinació. A la vegada, les converses que es realitzin a través d’aquest chatbot permetran conèixer millor als visitants, els aspectes que generen més consultes a l’hora de planificar el viatge, així com les seves necessitats, interessos i preferències durant la seva estada a l’illa.
“El projecte VisitBOT que avui presentem ens permet unir dos aspectes clau per a Menorca: la sostenibilitat i la innovació tecnològica, per cercar l’excel·lència com a destinació”, assegura la presidenta del Consell Insular i de la Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM), Susana Mora. “Estem treballant per augmentar la nostra competitivitat, ser pioners com a destinació turística intel·ligent, accessible per a tots i totes i que ofereixi la millor experiència possible als nostres visitants”, afegeix.
El pla pilot impulsat per la FFTM i desenvolupat per Top Tourism Marketing i APSL, ambdues empreses del Grup Logitravel, és un robot dissenyat a mida, amb tecnologia puntera, i especialitzat en destinacions turístiques. Aquest Servei Integral de Gestió de Base de Dades d’Informació Turística permet digitalitzar el coneixement en les Oficines d’Informació Turística i estar disponible en tot moment a través del web menorca.es i de qualsevol web relacionada amb la destinació mitjançant un plugin que permet l’ús compartit del chatbot.
La Directora Comercial i de Desenvolupament de Negoci de Top Tourism Marketing, Mariana Silvério Duque, ha estat l’encarregada de donar a conèixer els detalls i el funcionament de VisitBOT, a la presentació oficial del pla pilot, que tindrà lloc a les 16h a l’estand de Balears. “La nostra experiència acumulada en el sector turístic, i el treball conjunt amb administracions i empreses que gestionen destinacions vacacionals de tot tipus, permeten a Top Tourism Marketing i APSL oferir la creació d’aquest chatbot que servirà com a cas de referència per a altres actors públics i privats que, com Menorca, busquen l’excel·lència en el servei d’atenció al visitant i en la gestió de la base de dades i la informació sobre les seves preferències i demandes”, afirma Mariana.
En una primera fase, la informació estarà disponible en tres idiomes (català, castellà i anglès) i s’està treballant perquè aquest assistent virtual pugui gestionar més de 20.000 preguntes des del primer mes de funcionament. En paral·lel, es desenvoluparà una tasca de revisió de les respostes i supervisió de l’aprenentatge del bot per garantir la millor atenció a l’usuari i, al mateix temps, valorar la necessitat d’ampliar informació o incloure noves temàtiques.
VisitBOT permetrà a l’usuari trobar la informació que precisi de forma ràpida i fàcil, sense haver de navegar a la web, sense esperes ni comunicacions innecessàries. Permet a més comptar amb informació actualitzada en tot moment sobre qualsevol aspecte relacionat amb Menorca que pugui ser útil als usuaris en funció, per exemple, de l’agenda d’activitats o la meteorologia del dia.
En paral·lel, la capacitat d’emmagatzemar i processar una gran quantitat d’informació en temps real, permetrà a la Fundació Foment del Turisme ampliar i millorar la seva base de dades sobre el coneixement dels turistes, les seves necessitats i les seves preferències.
Com tots els processos d’innovació, aquesta tecnologia facilitarà l’optimització de recursos per destinar-los a altres tasques que requereixin qualitat humana; alhora que evitarà contactes personals innecessaris a les Oficines d’Informació Turística, un aspecte no menys important en un context de pandèmia com l’actual. Es tracta, a més, d’una eina conversacional molt més sostenible i segura en comparació als materials de promoció tradicionals. És eco-friendly, per estalviar en l’ús del paper de fulletons i guies informatives, “un aspecte important per a Menorca, una destinació que és i vol seguir sent, un exemple de sostenibilitat, d’equilibri entre l’acció humana, el mitjans naturals i el desenvolupament econòmic de l’illa”, assevera la presidenta de Consell, Susana Mora.
Presentacions de Maó i Ciutadella
Juntament amb la implementació i desenvolupament de noves tecnologies com VisitBOT, Menorca cerca atreure visitants gràcies al seu ric bagatge històric i la seva oferta d’experiències culturals i gastronòmiques. Maó i Ciutadella han protagonitzat aquest capvespre dues de les presentacions previstes a l’estand turístic de les Balears a FITUR mostrant part dels seus atractius.
Baix el nom “Maó, ciutat de l’art”, el batle Héctor Pons ha estat l’encarregat d’explicar com la inauguració de la galeria de Hauser & Wirth a l’Illa del Rei aquest mes de juliol és una oportunitat per redescobrir la ciutat i explorar seva relació amb l’art al llarg dels segles. Les galeries existents i els hotels d’interior que s’han obert a les antigues cases senyorials sorgides sota la prosperitat i l’esplendor del segle XVIII són un exemple de l’esperit artístic que perviu avui a la ciutat. La presentació ha anat acompanyada de l’estrena del vídeo “Maó, donde vive el arte”.
L’alcaldessa de Ciutadella, Joana Gomila, juntament amb la regidora de Turisme, Noemí Camps, han presentat el programa d’activitats “Enjoy Ciutadella” que es va posar en marxa l’estiu passat dirigit bàsicament a un públic familiar per atreure i fidelitzar els visitants. Les experiències són gratuïtes, s’ofereixen en grups reduïts i en diferents idiomes en funció del públic existent i pretenen donar a conèixer i gaudir de l’autenticitat menorquina: història, art, gastronomia, artesania, territori i patrimoni.