El 49è Festival de Música d’Estiu que organitza Joventuts Musicals de Ciutadella ha ajuntat als saxofonistes menorquins Xavier i Melanie Larsson (de 30 i 25 anys respectivament, nascuts ambdós a Ciutadella) i el proper dilluns 16 d’agost al Claustre del Seminari (21 h) significarà la seva primera actuació conjunta en un concert exclusiu. En aquest debut tan especial, a ca seva i en què també els acompanyarà el pianista rus de 31 anys Konstantin Zvyagin, oferiran un atractiu programa amb música original per a aquest tipus de formació, dos saxos i piano, que si bé no és únic del tot sí que no és tant habitual dins el món del saxo clàssic com ara un quartet de saxòfons, un duet d’un saxo i piano o una ensemble de més saxòfons.
Actualment, i des de fa uns 10 anys, Xavier Larsson segueix residint a Colonya (Alemanya) i a més de continuar amb la seva ja extensa carrera concertística, com a solista o amb el quartet de saxòfons Fukio Ensemble i que en altres ocasions ja l’ha duit a actuar al Festival de Música d’Estiu de Ciutadella, imparteix també classes de grup de saxo a la Hochschule für Musik und Tanz Köln, així com actua de professor de màsters al Conservatori Superior del Liceu de Barcelona i forma part de l’equip docent a l’Asia Pacific Saxophone Academy de Bangkok.
Per la seva banda, Melanie Larsson, després d’obtenir el títol Superior de Saxòfon al Conservatori del Liceu, va marxar a Munic, on aquest passat juliol va acabar el màster d’interpretació de saxo a la seva Hochschule für Musik und Theater München i on aquest proper curs continuarà fent el darrer any del màster de música contemporània. Igualment, a Alemanya Melanie Larsson va fent camí concertístic, actualment sobretot amb el Fuzzy Duo que forma amb la pianista i amiga Asami Pascual.
Apart d’ajuntar-se per tocar a la boda del seu conco, com ara recorda Xavier Larsson, i llavors amb violí i piano i no amb els saxòfons, Xavier i Melanie Larsson no havien tocar encara mai plegats en un concert sencer en què ells fossin els protagonistes principals. L’únic antecedent amb els saxos, però essent tan sols en una única peça, va ser aquest passat 2 de juliol, precisament a la prova final del màster d’interpretació de saxo de Melanie Larsson a Munic, quan una de les vàries obres del llarg examen fou Paganini Lost del japonès Jun Nagao, que tocaren juntament amb la pianista Asami Pascual. A la vegada, aquesta interpretació ja els va servir per començar a assajar el concert de Menorca, perquè l’obra del compositor nipó serà una de les peces del programa previst.
Per a aquest concert tan especial de Ciutadella i que “ens fa molta il·lusió poder oferir”, assegura Xavier Larsson, el trio de dos saxos i piano es completarà amb el també jove talent Konstantin Zvyagin, nascut l’any 1990 a la ciutat de Novgorod (Rússia) i que, com els germans Larsson, resideix a Alemanya, en aquest cas a Bonn, fent carrera en solitari o integrat en altres formacions musicals i impartint classes a l’Akademie für Tonkunst de Darmstadt. El major dels Larsson i Zvyagin han tocat junts en altres ocasions, a partir del dia en què es conegueren quan Xavier Larsson el necessità per substituir el seu pianista en un concert a duo, quedant impressionat de la bona feina del rus, capaç de muntar en dos dies tot un programa d’hora i mitja de durada.
Si fil conductor hi ha per al repertori que interpretaran al Claustre del Seminari, aquest és el de seleccionar música escrita originalment, no transcripcions, per a duet de saxos i piano pel seu autor. Amb aquesta música original, la intenció, explica Xavier Larsson, és “donar a conèixer aquest repertori, que és més complicat de trobar, a la vegada que mostrar compositors amb estètiques diferents, peces que a nosaltres ens agraden, que donen diferents punts de vista per tocar saxo i piano i que creiem que poden aportar per tal que el públic gaudeixi”. Al programa, que potser integrarà alguna sorpresa no anunciada, es combinaran obres amb la participació del piano i altres en què no hi serà (només amb els dos saxofonistes), tocant al llarg del concert un total de quatre saxos entre Xavier i Melanie Larsson: soprano, alt, tenor i baríton, essent tot obres de compositors vius excepte la del belga Jean Baptiste Singelée (1812-1875).
Serà justament el Duo concertant op 55 de Singelée la peça per a dos saxos i piano que obrirà l’actuació, una obra de tres moviments que és de les més característiques del repertori de cambra per al saxo i que fou escrita per un dels primers compositors en tractar seriosament a aquest instrument com un clàssic, contemporani i amic com va ser del també belga Adolphe Sax, inventor del saxòfon tal com el coneixem avui dia.
La resta de repertori previst integra la Sonatina Parsax (dos saxos i piano), també de tres moviment, del compositor valencià Ferrer Ferran (1966); Black (sense piano) de l’estatunidenc nascut a Baltimore Marc Mellits (1966); Techno Parade (dos saxos i piano) del francès Guillaume Connesson (1970); La dernière nuit (sense piano) del compositor i també saxofonista català David Salleras (1980); i l’esmentat Paganini Lost per a dos saxos i piano del japonès Jun Nagao (1964), també conegut per ser compositor de música de cinema i videojocs