La pervivència de la central d’ENDESA al port de Maó està a punt de convertir-se en un tema de debat, molts anys després que l’ampliació de la central de GESA en el mateix punt aixequés controvèrsia i divisió precisament pel seu emplaçament.
El Grup Municipal del PP considera que ha arribat el moment de plantejar-se l’oportunitat d’un canvi, una nova ubicació per a unes instal·lacions que han de passar per un procés de transformació important per adaptar-se a les normatives mediambientals en vigor.
El Grup Popular denuncia la inoperativad i la desídia de les administracions competents per procurar aquesta adaptació imprescindible sobre una central que està tècnicament obsoleta i que és a més el principal focus de contaminació que hi ha a l’illa.
Dins el lot d’admninistracions negligents, segons afirmen els populars “va sens dubte l’Ajuntament de Maó que, segons s’aprecia des d’aquesta òptica, hauria de ser l’administració més interessada en resoldre el problema de contaminació que genera la central i aclarir també les incerteses sobre les garanties de subministrament energètic”.
Així ho expressa el regidor Mateu Aínsa que ha presentat una proposta múltiple per al pròxim ple, a celebrar el dijous 28 d’octubre.
El Grup Popular reacciona d’aquesta manera a les recents informacions aportades pel govern Espanyol, en resposta a preguntes el senador Cristóbal Marqués, segons les quals no hi ha hagut fins a la data (octubre) cap petició relativa a un canvi de combustible a la central com tampoc així consta cap projecte sobre la renovació tecnològica per fer possible aquest canvi en la generació elèctrica.
A la vista d’aquestes dades, el Grup Popular sol·licita una reunió monogràfica entre l’equip l’equip de govern i els representants de totes les forces polítiques del Consistori per examinar l’estat de la situació.
El PP requereix també a l’equip de govern a que mantingui informats els ciutadans sobre qualsevol canvi que afecti la central amb precisió d’un calendari dels compromisos adquirits entre empresa i administració pel que fa a el canvi de combustible.
La contaminació que la central términa bolca sobre el port i la ciutat de Maó s’han tallar amb urgència perquè ja és molt el retard acumulat en l’execució d’uns plans de reconversió i l’adaptació als objectius de descarbonització. En aquest sentit, el Grup Popular proposa a l’Ajuntament que es dirigeixi al Govern balear i també al Govern central per aconseguir una acceleració d’unes expectatives que lluny de produir-se es posposen i retarden d’un any per l’altre.
Arribats a aquest punt és quan els populars suggereixen que seria convenient estudiar la construcció d’una nova central, en un altre emplaçament menys lesiu estèticament, també per motius de seguretat. Caldria buscar, amb amplitud de mires, la vialitat d’una alternativa a l’actual ubicació.
Per al supòsit que la central del port pogués arribar a desmantellar-se, el Grup Popular s’avança ja a suggerir un procés de participació ciutadana obert a tots els maonesos per a l’aprofitament de l’espai que pogués arribar a alliberar-se.
No es tracta, ha dit Ainsa, d’una entelèquia. Ens vam mirar en l’exemple d’Alcúdia, la central ha entrat en procés de desmantellament mentre s’estudien plans de reutilitazió per a altres finalitats de la vella central des Murterar.
Són moltes les qüestions a aclarir i els populars intentaran posar llum sobre la reconversió pendent.
Endesa va anunciar un important esforç d’inversió per al trienni 2020-2023, amb l’objectiu de millorar la qualitat del subministrament en un 25 per cent. Segons aquests plans, l’esforç en millora de la qualitat havia de absorbir més del 40 per cent de la inversió de la seva filial de distribució (e-distribució) i havia de traduir-se en la creació de 380 llocs de treball a Balears, en raó de 125 llocs de treball per any.
El pla estratègic de la companyia per al trienni 20-23 reconeix aquest paper protagonista de les xarxes i centra els seus esforços a millorar la digitalització, fiabilitat, resiliència, flexibilitat i eficiència de la xarxa de distribució d’Endesa, que compta amb 11.000 centres de transformació , 45 subestacions i prop de 19.000 km de línies a les Illes.
No hi ha concreció respecte a les inversions que arribaran a Menorca ni com va a produir-se el trànsit de fuel a gasoil i posteriorment a gas.
El Pla de Transició Energètica de el Govern balear (2018) incorpora com a mesures la substitució del combustible actual de la central de Maó (gasoil i fuel) per gas natural. La central és responsable, segons aquest mateix document, del 56% de les emissions de CO2 a Menorca.