La sostenibilitat és el far, el full de ruta que ha de guiar els allotjaments turístics cap a una transformació del model de negoci que farà que les pròpies empreses, i Menorca en conjunt com a destinació, siguin més competitives. I els canvis s’han de succeir de manera coordinada, planificada i accelerada un context marcat per la pandèmia i pels propis reptes globals recollits en l’Agenda 2030 de Nacions Unides.
Aquesta és a principal conclusió de la Jornada ‘Com la sostenibilitat aporta valor als allotjaments turístics” que es va celebrar dimecres a l’Ateneu de Maó organitzada pel Fons Menorquí de Cooperació i que va comptar amb la participació d’experts, empresaris i representants de l’administració pública. La trobada és el punt de partida per a l’elaboració d’una guia que inclogui propostes que puguin posar en pràctica els allotjaments per incorporar els objectius de l’Agenda 2030 als seus negocis i avançar cap un model turístic més responsable i sostenible envers Menorca, la ciutadania i el planeta.
La jornada va començar amb una salutació i benvinguda a càrrec del president del Fons, Martí Riera; el vicepresident de l’Ateneu, Jaume Verdaguer; i dels representants de la Fundació ASMAR–Catalina Mercadal com institució patrocinadora –juntament amb l’Ateneu de Maó- del premi d’investigació que l’any 2020 va guanyar el Fons amb el projecte ‘Sostenibilitat per a les destinacions turístiques de Menorca’. La gerent del Fons, Marga Benejam, va ser l’encarregada de fer la presentació d’aquesta iniciativa, que representa la primera incursió en el sector turístic, i d’explicar la missió, objectius i projectes que desenvolupa l’entitat. Durant la seva intervenció, la gerent va destacar que, en el cas de Menorca, el turisme representa quasi el 80% del pes de l’economia insular i, per aquest motiu, les actuacions que es duguin a terme dins aquest sector haurien d’incorporar la perspectiva de sostenibilitat social, ambiental i econòmica. D’aquesta manera, el turisme, com a motor econòmic de la majoria de municipis de l’illa, hauria de ser una causa de prosperitat social, ja que genera ocupació dels residents i augmenta la capacitat del municipi d’atreure inversions i infraestructures que milloren la qualitat de vida local.
Pau Pitarch, expert en Turisme, consultor, docent i cofundador de PAX# Genuine Tourism Advisors, va moderar la primera taula de debat que va comptar amb la participació del director de Qualitat i Medi Ambient d’Artiem, Guiem Sintes; i Anja Sánchez, CEO i fundadora de l’Hotel Ses Bruixes, per donar a conèixer els respectius models de negocis com a pràctiques inspiradores en temes de sostenibilitat. Per el consultor, és fonamental que la sostenibilitat es vegi com una oportunitat perquè les destinacions i els negocis turístics puguin renéixer amb més valor i arribar a nous segments de mercat. Per tirar endavant aquesta estratègia i avançar pel camí de la sostenibilitat medi ambiental, social i econòmica és fonamental –segons Pitarch– planificar de manera conjunta sector públic i privat per fer un ús més eficient del recursos i assolir abans els objectius. A més de les mesures d’estalvi energètic, reducció de la generació de residus i l’impacte de la petjada de carboni; és necessari posar la comunitat en el centre de la l’activitat; establir aliances amb els productors locals; cuidar l’equip humà i vetllar per unes condicions de treball digne; i també incorporar la sostenibilitat a les eines de comunicació per poder oferir tot un relat, una experiència als viatgers, cada vegada més conscients amb aquests temes a l’hora d’escollir destinació i allotjament.
Pili Malagarriga, experta en Turisme Sostenible, conferenciant internacional i docent, directora i cofundadora de Segundo Mundo RRSCC, va aprofundir en la necessitat d’establir aliances per poder introduir els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 en la cadena de valor i contribuir a un mon millor per viure, per treballar i per visitar. Dels 17 objectius (ODS), 169 metes i 232 indicadors que recull l’Agenda 2030, Malagarriga va destacar aquells ODS que són clau per a un turisme sostenible i que tenen relació amb una major transparència de les organitzacions, el respecte pels drets humans i per a un treball digne; i per implementar un model comercial responsable i just. Per a l’experta, els ODS són una guia que està al servei dels allotjaments o negocis turístics perquè cadascun analitzi i identifiqui els impactes negatius en la cadena de subministrament (en aspectes com consum i producció responsables, treball digne i creixement econòmic; energia neta i assequible; aigua i sanejament); en el talent de l’organització (treball digne, educació de qualitat i igualtat de gènere); implicant a la clientela en aquests objectius; i creant vincles amb la comunitat que envolta cada negoci. A més, cal tenir present que és la humanitat la que està al servei del medi ambient i el planeta i que s’ha de promoure un turisme generatiu per poder revertir els impactes negatius que té el turisme en un territori i en el conjunt de la comunitat i la societat, va afegir.
La moderadora de la segona taula de debat de la jornada va convidar també als empresaris del sector presents a l’acte a aprofitar tot el bagatge del Fons Menorquí de Cooperació en temes de sostenibilitat i de l’Agenda 2030 per mantenir obert l’espai de diàleg i avançar en temes de sostenibilitat, cadascú en la mesura de les seves possibilitats i al seu ritme.
La segona taula rodona va comptar amb els testimonis de Núria Sintes, directora de l’Hotel Biniarroca; Àlex Gonzáldez, director comercial de Menorca Vacations; i Rafel Mascaró, CEO i fundador de l’agroturisme Turmadén des Capità i va encetar un debat al voltant d’aspectes com la necessitat d’aconseguir una planta hotelera més verda; definir i decidir quin perfil de turista volem per Menorca que contribueixi a la desestacionalització; la importància d’implicar els equips en els valors de la sostenibilitat d’un negoci; la conveniència d’oferir incentius fiscals als allotjaments turístics per fer la transició cap a la sostenibilitat o, fins tot, la proposta d’establir una ecotaxa reduïda per als clients d’aquells establiments que ja estiguin aplicant accions sostenibles.