Maó,15 de març: Els socis del Cercle d’Economia de Menorca han mantingut una llarga trobada amb el President d’Autoritat Portuària de Balears, Francesc Antich per conèixer els reptes de present i de futur del port de Maó. Antich ha anat desgranant minuciosament tots els projectes que tenen marxa i que van des de la mobilitat de mercaderies i persones, la relació port-ciutat, la innovació, el medi ambient o evidentment, la nàutica. És precisament aquest capítol el que genera majors ingressos a APB ja que més del 50% provenen del domini públic, xifrant en 81 milions la quantitat que aquest ens pública va ingressar al 2021. Tot i això, Antich ha reconegut que si l’APB és una excepció dins el sistema portuari del sistema espanyol, el port de Maó és un port excepcional i dins el sistema portuari de balears, és un port on les despeses pugen més que els ingressos pel seu condicionant històric i de serveis respecte els altres ports de l’Estat.
Obres
Pel que fa al capítol d’obres, Antich ha fet un repàs als treballs realitzats al moll de l’estació naval on hi ha la necessitat de fer una nova estació marítima que sorgirà d’un concurs de projectes que posaran en marxa. També ha destacat la importància de millor l’accés al Cos Nou per la Carretera M3, un tema ja consensuat amb el Consell Insular de Menorca del que ben aviat començaran les expropiacions. Pel que fa a les connexions, el President d’APB ha explicat que les connexions han augmentat a través de les companyies regulars, on Grimaldi preveu fer una sortida diària de cara a l’estiu. També ha fet esment als creuers amb l’objectiu que la seva activitat vingui protagonitzada per un augment de la demanda de petits i mitjans que puguin entrar al port.
Nàutica
Respecte a la pràctica nàutica, s’estan fent obres per millorar els pantalans amb l’objectiu de crear nous amarraments i en aquest sentit, ha explicat que s’està fent feina per un plec de bases per la nàutica més social i esportiva que sigui diferent a les marines. Antich ha fet referència també a la proposta de PIME Menorca per una millor rotació dels amarraments de servei. Respecte a l’escar, Antich ha desvetllat que els actuals gestors sembla que no estan disposats a acceptar l’adjudicació i per això des d’APB s’hi han adreçat formalment per si volen continuar amb ella o no, en un tema que considera d’importància. El President d’APB també ha explicat que mantenen converses amb uns promotors privats que volen fer un projecte de construcció naval de moto-velers al port de Maó. Respecte les grans eslores, Francesc Antich que el futur passa per Cala Figuera on es va fer un concurs d’idees on cal ser prudents i anar per fases per primer fer la marina i unes bones instal·lacions. En aquest sentit ha explicat que s’està tramitant un concurs per aquest tipus d’eslores.
Medi Ambient, Innovació i Digitalització
El President d’APB ha dedicat un capítol de la seva intervenció a explicar les mesures de sostenibilitat en defensa dels recursos naturals amb un conjunt de mesures que estan impulsant com la instal·lació de plaques fotovoltaiques, de flota de vehicles elèctrics, de mesura de la qualitat de l’aigua, de foment de connexions no contaminants per quant el ferry estan a port o l’actualització del pla de recepció de deixalles i residus.
El darrer capítol ha estat el dedicat a explicar les mesures d’innovació i digitalització que volen impulsar i que van dirigides a la lluita contra el canvi climàtic que ha esmentat com el principal repte que tenen
La xerrada sencera està penjada a la web i al canal Youtube del Cercle d’Economia de Menorca.