El Consell Insular aclareix que l’adequació de l’aparcament de Punta Nati no suposa una ampliació de places Es posarà en marxa un bus llançadora i es comptarà amb vigilància durant les hores de més afluència

Arran de la informació sobre les actuacions que s’estan realitzant a la zona de Punta Nati que ha generat diverses interpretacions i una certa confusió, des de la institució es considera oportú fer una clarificació sobre el tema.

La via i zona d’accés al far de Punta Nati, és una zona d’alt interès turístic i natural per diversos motius: un indret paisatgístic únic, el Camí de Cavalls, una zona patrimonial extensa que des de fa un any és zona BIC a més de ser una zona amb alt nivell de protecció natural. També, té un alt interès turístic les postes de sol a la zona del far s’han convertit en els darrers anys en un espai de visita obligada. D’aquesta manera, entre les 19 i les 22 hores s’hi aplega una important concentració de trànsit motoritzat durant les estones prèvies i posteriors a l’ocàs.

Aquesta gran afluència de gent i vehicles, en un moment molt concret del dia i durant l’època estival, ha fet que des de les administracions s’hagi decidit actuar per tal de reorganitzar la mobilitat en aquest punt per millorar la seguretat a tots els nivells a la zona, tant de seguretat viària i d’emergències, de les persones, com de protecció de l’entorn, així com per aturar la pressió sobre el mateix camí d’accés i les tanques annexes, en resposta a les queixes dels pagesos i propietaris dels llocs del camí de Punta Nati, que especialment l’any passat van patir els perjudicis per l’afluència més gran de visitants.

Analitzant les dades actuals que es tenen del trànsit rodat a la carretera que va al far, la CF-5, i durant l’època estival, hi ha una mitjana de circulació de cotxes de 300 al dia, dels quals gairebé la totalitat s’acumulen entre les 19 i les 22 h, per tant un 95% de vehicles que es desplacen fins a Punta Nati, van a veure la posta de sol.

Fent una mica d’història, l’aparcament que es va obrir el 2014, i sense cap llicència ni tramitació, tenia una capacitat màxima d’unes 50 places. El 2016 amb el nou equip de govern es van realitzar totes les tramitacions oportunes per poder legalitzar una zona d’estacionament en les proximitats del Camí de Cavalls i del far de Punta Nati. Es va redactar un projecte constructiu d’aparcament temporal, amb una clarificació de les places d’aparcament, 2 d’elles per a discapacitats, 2 per a mini autobusos i 2 zones d’aparcaments per a bicicletes, sense que això en cap cas suposés però l’augment de les places existents.

Ara com ara, s’està treballant en l’adequació de la parcel·la on està situat l’aparcament, i on s’està desenvolupant parcialment el projecte constructiu de l’aparcament del 2016. Parcialment, perquè hi ha una sèrie de condicionants a seguir tant per part del departament de medi ambient així com del departament de patrimoni, per tal de poder adequar aquesta parcel·la i així, poder millorar la mobilitat i, per tant, la seguretat viària i d’accés a la zona, de manera temporal, i mentre es treballen en mesures a llarg termini que limitin l’impacte negatiu sobre l’àrea protegida.

Aquesta adequació inclou una zona tancada perquè es pugui utilitzar en ocasions determinades i específiques, per delimitar i controlar l’impacte en la zona, en lloc de trobar-nos amb un impacte disseminat i sobre una major àrea, com estava passant cada estiu. Per exemple per ús dels serveis d’emergència, per esdeveniments puntuals al camí de cavalls, etc.

En aquest sentit, l’adequació de la zona no respon a un increment de places d’aparcament sinó més aviat a mesures de seguretat (accés d’ambulàncies i cotxes policials, possibilitat de gir de microbusos, zona de concentració per activitats esportives adients a l’entorn, etc.).

Així mateix s’estan estudiant mesures variades destinades a facilitar una mobilitat respectuosa amb un espai d’alt valor paisatgístic i natural.

En concret les mesures en què s’està treballant per poder posar en pràctica com més aviat millor són:

– La posada en marxa d’un microbús llançadora per tal de reduir la mobilitat motora a la zona durant les hores de la posta de sol.

– Contractació de servei de vigilància a l’aparcament durant les hores de major afluència de vehicles i per tal d’avisar als conductors, a l’inici del camí, que l’aparcament està complet quan es doni el cas.

– Implantació de bicicletes elèctriques per poder arribar a la zona, i així minimitzar la utilització de vehicles per arribar al far, entre altres.

En tot moment s’ha mantingut la voluntat i l’objectiu de reduir l’impacte del trànsit rodat en aquest indret tant sensible com emblemàtic.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.