El conseller d’Educació i Formació Professional, Martí March, i la presidenta d’UNICEF Comitè Balears, Mercedes del Pozo, han presentat avui l’informe Impacte de la Tecnologia a l’Adolescència. Relacions, Riscs i Oportunitats.
Aquest informe recull les opinions de més de 50 mil estudiants d’ESO de 265 centres de tota Espanya, tres mil d’aquests a Balears. La participació ha estat voluntària i confidencial i les dades foren recollides entre novembre de 2020 i març de 2021 a través d’un qüestionari en línia a les mateixes aules. En el cas de Balears han participat 14 centres de Balears amb una mostra de 2.982 estudiants entre 11 i 18 anys.
Entre les principals dades que mostra l’estudi destaca que el 90,4% dels joves enquestats es connecta a Internet tots o gairebé tots els dies i la immensa majoria, el 96,9%, afirma que la xarxa els fa sentir alegria, mentre que el 81,6% i el 80,3% experimenten relaxació i diversió, respectivament.
El 24,4% dels enquestats assegura tenir discussions amb els seus pares per culpa de la tecnologia al menys un pic per setmana i que només el 31,5% dels alumnes de l’estudi tenen límits o normes sobre ús d’internet o pantalles per part dels pares.
Per altra banda, el 47% dels enquestats assegura haver rebut alguna vegada missatges de contingut eròtic/sexual i el 12,1% alguna proposta sexual per part d’un adult. I per altra banda, també crida l’atenció el fet que segons l’estudi 1.500 estudiants de Balears han jugat o apostat en línia alguna vegada en la seva vida.
Martí March, ha destacat en la seva intervenció que no es tracta de demonitzar la tecnologia “tenim una eina espectacular que, ben utilitzada, ens permet ensenyar i aprendre d’una manera que mai haúriem pogut imaginar. Aquests estudis són importants i necessaris perquè assenyalen allò que com a societat, des de les famílies i des de l’escola hem de millorar”.
Per la seva banda, Mercedes del Pozo, presidenta de UNICEF Comité Baleares. “L’informe demostra que les tecnologies i l’ús que la d’adolescència en fa d’elles, pot suposar efectes negatius derivats de la falta d’acompanyament, les hores d’exposició o els continguts. Però no només té efectes negatiu . El repte consisteix, segurament, en com integrar un us adequat i prevenir situacions de risc”.
L’informe recull recomanacions per part d’UNICEF Espanya per fomentar un bona higiene digital:
La necessitat que les famílies comptin amb eines i suport per a poder exercir la seva labor educativa i d’acompanyament.
- Promoure la importància del sistema educatiu com a àmbit clau per a adquirir les pautes i eines necessàries per a manejar-se en Internet.
- Que els propis adolescents rebin la informació necessària tant per a poder comprendre els riscos com per a poder denunciar situacions d’abús.
- Comptar amb polítiques més contundents per part de les institucions per a la protecció de menors i la seva imatge en la xarxa.
- La indústria tecnològica ha de garantir la protecció dels adolescents a través de, per exemple, recomanacions clares d’ús i privacitat.
Més de 7 milions per millorar la competència digital i formació dels docents
En el termini de 2021 a 2024 s’invertiran més de 7 milions d’euros dels fons MRR per millorar la competència digital i la formació de 14.476 docents dels 456 centres educatius de Balears.
La inversió dels fons MRR contribuiran a consolidar la línia ja iniciada per part de la Conselleria de millora digital dels centres educatius. D’una banda l’esforç que s’ha realitzat els darrers anys per garantir la connectivitat de tots els centres educatius públics de Balears amb banda ampla ultraràpida de fins a 1Gb i cobertura WIFI actualitzada. I d’altra, la posada en marxa del CEP IBSTEAM que coordina tota la formació en competència digital dels centres educatius de les Illes.
Per altra banda, també s’ha previst destinar 18.896.352 euros de fons ministerials, a l’adquisició de 5 mil aules digitals amb les que es preveu cobrir les necessitats dels centres educatius públics de Balears. Cal destacar que aquests fons incorporen també aules digitals específiques adaptades a les peculiaritats dels centres. Així també es comptarà amb aules de taller de ràdio, de taller de producció audiovisual o de disseny gràfic, entre d’altres.
Les aules digitals vendran acompanyades d’una formació específica per capacitació i suport dotada amb 436.089 euros que s’afegeixen als 18,9M€ anteriors.