GOB-Menorca – La suspensió sobtada del Ple extraordinari que havia d’aprovar la proposició de Llei de la Reserva de Biosfera de Menorca genera preocupació pel futur d’aquest instrument estratègic. Qualsevol retard significatiu impediria la seva aprovació a la present legislatura.
Dotar la Reserva de Biosfera d’una Llei que en reguli alguns dels aspectes claus, s’ha considerat sempre una necessitat. El plantejament és que el Consell Insular usi la capacitat d’iniciativa legislativa aprovant una proposició que després ha de ser debatuda al Parlament, que és on es fan les lleis.
Aquest tràmit s’havia de materialitzar amb un Ple Extraordinari del Consell Insular, convocat per avui dilluns, dia 11, però la Presidència el va desconvocar ahir diumenge per discrepàncies dins l’equip de govern. Arrel d’aquest fet, s’ha anunciat que es trenca l’acord de govern tripartit.
La raó d’aquest desacord estaria en uns informes que han enviat el Govern Balear i el Ministeri de Transició Ecològica, on plantegen potencials discrepàncies de competències.
Al respecte, cal fer dues valoracions.
Una és que els dos informes arriben quatre dies abans de la celebració del Ple d’aprovació, quan aquest ja està convocat. Cal recordar que el text de la Llei va iniciar els seus tràmits l’estiu de 2019. El desembre d’aquell any ja es va fer una primera exposició pública perquè tothom que hi tingués interès pogués aportat suggeriments de continguts i es va registrar una participació ciutadana considerable.
El juny de 2021, ja amb una redacció bastant consolidada, es va fer una segona exposició pública on es van poder presentar aportacions concretes a l’articulat que hi apareixia. També cal fer constar que s’han celebrat al manco quatre reunions del Consell Social de la Reserva, que reuneix representants dels ajuntaments, Govern Balear i Govern de l’Estat, a més d’entitats, col·legis professionals i empresaris, on s’ha tractat de l’esborrany de la Llei.
Amb tantes oportunitats, sorprèn que els informes arribin a darrer moment.
L’altra qüestió, encara de més transcendència, és que mai s’emeten informes sobre qüestions de competències davant una proposició de Llei. S’ha de tenir clar que el Ple del Consell no aprova una Llei sinó una proposició, i que ha de ser el Parlament qui, en tot cas, ho converteixi en Llei després dels corresponents tràmits, debats i esmenes. Per tant, no s’entén per quin motiu aquesta proposició de Menorca és objecte d’informes previs que tenen la capacitat de paralitzar-la.
D’una banda, hi hagut temps de sobre per negociar entre institucions. De l’altra, qualsevol projecte de Llei es tramita al Parlament, s’aporten les consideracions jurídiques i de contingut que corresponguin i és una vegada aprovada que hi pot haver discrepàncies de competències.
Moltes lleis aprovades a parlaments autonòmics són objecte després de les anomenades Comissions bilaterals entre Ministeri i Comunitat Autònoma i, si no hi ha acord, ho substancia el Tribunal Constitucional. Però això mai es fa, com s’està fent amb la de la Reserva de Biosfera de Menorca, quan el text de la Llei és encara només una proposta.
La proposició de Llei inclou temes tan transcendents com els recursos hídrics, les aigües marines costaneres, la possibilitat de limitar l’afluència de vehicles a motor, l’estratègia de descarbonització de l’illa, la qualitat de l’aire, els criteris ambientals en la contractació pública, la gestió de les zones forestals o la biodiversitat, entre d’altres.
En termes de sostenibilitat, no es va massa ràpid. Es va molt més lent del què s’hauria d’anar. Frenar la tramitació d’instruments tan importants com una Llei de Reserva de Biosfera ha de tenir una explicació diàfana i justificada. I la responsabilitat de les institucions menorquines és que surti endavant i amb continguts reals.
El que havia de ser una data de celebració és ara una data de crisi. Demanam al Consell Insular que es treballi per solucionar la situació creada i que s’estigui a l’alçada de les necessitats de la societat actual.