El conseller d’Educació i Formació Professional, Martí March, ha presentat avui a la Mesa Sectorial d’Educació l’esborrany de Decret pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l’àmbit de l’educació no universitària. Aquest esborrany també es presentarà en els propers dies als diferents col·lectius educatius per recollir totes les aportacions que es vulguin fer.
L’esborrany de Decret forma part del conjunt de normativa que s’ha de posar en marxa una vegada aprovada la Llei d’Educació per tal de desenvolupar-la. La LEIB compta amb un apartat específic destinat a consolidar, ampliar i institucionalitzar les formes de participació de la comunitat educativa per tal de garantir que les decisions educatives s’adoptin amb el màxim consens possible com a via per estabilitzar el sistema educatiu i millorar-ne la qualitat.
En concret, l’article 64.2 estableix que la participació de la comunitat en el si de la conselleria competent en matèria d’educació s’ha de realitzar a través de diverses meses específiques, algunes d’aquestes meses ja estan en funcionament, en base a la seva regulació específica, tot i que amb l’aprovació de la LEIB se’ls dota d’un caràcter institucional i es garanteix la seva estabilitat.
El Decret regula el funcionament de les meses, altres aspectes relacionats com l’impuls a la participació de l’alumnat.
Balears comptarà amb sis meses de participació educativa
El Decret estableix dos tipus de meses, les de negociació i participació, com la Mesa Sectorial i la Mesa de l’Ensenyament Concertat i les de participació, informació i consulta com la de Directors, Famílies, Docents i Alumnat.
Mesa Sectorial d’Educació: El decret consolida la Mesa Sectorial d’Educació com a òrgan que exerceix les funcions i les competències que se li atribueixen a la Llei de l’Estatut Bàsic de l’empleat públic i que té com a competència la negociació col·lectiva de les condicions de treball dels funcionaris. Està integrada per representants de l’administració educativa i els representants sindicals.
Mesa de l’Ensenyament Privat Concertat: El decret també consolida aquesta Mesa com a òrgan autonòmic de negociació entre la conselleria i les entitats representatives del sector sobre qüestions relacionades amb l’execució dels concerts educatius, les millores de finançament dels mòduls de concert i la participació en l’elaboració d’instruments d’ordenació, reglaments i normes que afectin el sector de l’ensenyament concertat. Està integrada per representants de l’administració, dels sindicats i dels representants de patronals i de titulars de centres i de les cooperatives d’ensenyament.
Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors: creada el 2016 com a òrgan de participació, informació, consulta no preceptiva, estudi, debat i seguiment dels assumptes que afectes qüestions pròpies del sistema educatiu de les Illes Balears i, molt especial, de tot allò que afecta la millora dels processos educatius, el model de funció directiva i el bon funcionament dels centres. Formen part de la Mesa, a més dels representants de l’Administració educativa, membres de cada associació i federació d’associacions de directors de centres educatius públics, representants un de cada una de les tres entitats patronals més representatives de la Mesa de l’Ensenyament Privat Concertat, un director de centre educatiu privat concertat per les Cooperatives, un director centre d’educació especial privat concertat, dues persones de reconegut prestigi en el món educatiu i un funcionari.
Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l’Alumnat: creada el 2015 i modificada el setembre de 2017 per regular-ne el funcionament. És l’òrgan de participació, consulta i assessorament de les famílies en totes les qüestions que afectin l’educació de l’alumnat. Està integrada per un membre de cada federació i confederació de famílies de Balears, tres membres de reconegut prestigi en el món educatiu i un funcionari.
Mesa dels Docents (NOVA): a partir del Decret s’ha de constituir com a òrgan de participació i assessorament del professorat en allò que afecta les funcions pedagògiques de la tasca docent, la implantació i reforma si escau de currículums educatius, les metodologies i didàctiques curriculars, els plans d’innovació pedagògica, de recerca educativa i les necessitats de formació pedagògica del professorat. Estarà integrada, a més dels representants de l’Administració educativa, un representant del Col·legi de Doctors i Llicenciats, un del Col·legi Professional de Docents, un del Col·legi Oficial de Pedagogia i Psicopedagogia, un del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials, un del Moviment Menorca Edu 21 i un de l’Associació Professional de Docents d’Eivissa.
Mesa de l’Alumnat (NOVA): a partir del Decret s’ha de constituir com a òrgan de participació de l’alumnat de l’ensenyament no universitari en els assumptes que els afectin. Estarà formada, a més dels representants de l’Administració educativa, 10 representants de les associacions d’alumnes més representatives, de les quals 2 corresponen a Menorca, 2 a Eivissa, 1 a Formentera i 5 a Mallorca i d’entre aquests, 3 han de ser d’associacions d’alumnat de la pública i 2 de la concertada.