Itziar Lecea/Ciutadella. – Les autocaravanes s’han posat de moda. No només a Menorca, sinó a molts també a molts indrets de la península. Tanmateix, existeix una norma molt concreta sobre el seu ús, circulació i estacionament que, a Menorca, es fa difícil de complir. Així, la imatge que durant molts anys va ser estampa a Cala en Busquets, al Camí de Sa Farola, s’ha hagut de traslladar a altres llocs del municipi. Furgonetes camperitzades i autocaravanes cerquen llocs amb ombra per poder quedar aturats durant una temporada, sense que Ciutadella tengui un lloc habilitat més enllà del polígon industrial. No és l’únic inconvenient que causa aquest tipus de vehicle.
La normativa
El subinspector en cap del de departament de Trànsit de la policia local de Ciutadella, Lluís Sánchez, corrobora que la moda de les autocaravanes no és només a la nostra illa. “Han proliferat moltíssim, i no només a Menorca, sinó a tota Espanya. Però hem de saber diferenciar els diferents tipus de vehicles que tenim d’aquesta família: les caravanes com a tal, que no es mouen si no s’enganxen a un vehicle; les autocaravanes, que són els vehicles autopropulsats; i les furgonetes camperitzades, que són furgonetes normals, grans, que s’acomoden per poder-hi dormir.” Amb aquestes tres modalitats, Sánchez remarca que “en cap cas es pot fer acampada lliure, a tota Espanya. A Menorca tenim delimitades les zones verdes i les protegides, i la regulació marca que no s’hi pot estacionar. Per aquest motiu vam llevar les autocaravanes de la zona de Cala en Busquets, un poc abans de Sant Joan.”
Estacionar, aturar o acampar?
Tanmateix, Sánchez remarca que s’han de fer diferències quan es veu una autocaravana aparcada a un lloc. “Un estacionament sí que es pot fer a la via pública. Si un vehicle d’aquest tipus està estacionat i està dintre dels límits de les marques del terra, està actuant de forma correcta, sempre que no es tregui un tendal, una cadira, o altres elements, com un equilibrador per terra per compensar el pes del vehicle. Paguen el seu impost de circulació i hi tenen dret. Açò sí, la llei de trànsit del 2003 diu com ho han de fer. Hi ha una instrucció de trànsit de la DGT de 2008 que diu com s’ha de fer una acampada, una parcament, la velocitat que poden agafar a tot tipus de vies, etc. Com tots els altres vehicles, tenen una normativa a complir. Així i tot, sembla que hi ha la sensació que aquest tipus de vehicles no estan prou regulats.”
La instrucció 8/V-74 de 2008 de la DGT marca què és una parada, un estacionament i una acampada, termes que es diferencien segons el temps i mode en el fet que queda aturat un d’aquests vehicles. “La parada es realitza quan ha de pujar o baixar un passatger, i no pot superar els dos minuts. L’estacionament, sempre que es faci a llocs on no es sobrepassin els límits establerts al terra, també és correcte. I no hi ha una limitació de temps per estar estacionat. L’acampada, que és quan clarament s’empra el vehicle com a habitatge i es necessita de serveis com aigua corrent o buidatge d’aigües residuals, està del tot prohibida, llevant dels llocs específicament designats a aquest propòsit”, comenta Sánchez.
“Les zones d’acampada estan també marcades i regulades. I donen serveis fins i tot de Wi-fi, en alguns casos, a banda de les connexions d’aigües brutes. En el cas de Cala en Busquets, cap d’aquests serveis existeix -és una zona verda-, però clarament s’hi estava acampant. De fet, hi havia denúncies dels veïns de la zona. Fins i tot hi havia una autocaravana que s’havia enganxat a una farola, consumint energia de l’enllumenat públic, la qual cosa és delicte. Així vam haver d’actuar i posar una barrera amb pals per no permetre el pas a cap vehicle. A banda que era una zona on històricament hi havia hagut problemes perquè, en més d’una ocasió, algun vehicle havia caigut pel penya-segat”, comenta el subinspector.
Existeixen solucions per poder acampar a Ciutadella?
“Ara mateix, a Ciutadella no tenim cap zona designada per acampar. Sí que és cert que l’Ajuntament ha posat una solució transitòria al polígon industrial per aquests tipus de vehicles, instal·lant un punt de recàrrega d’aigua neta i un per buidar les aigües brutes. És un lloc amb aparcament gran, està senyalitzat i habilitat de forma gratuïta, per ara. Però tant a la regidoria d’aquesta legislatura com a l’anterior, veient que la moda de l’acampada amb autocaravanes va a més, els hi hem dit que s’hauria de fer ordenança específica, amb un estudi per trobar el lloc més adequat del municipi per acampar”, assegura Sánchez. En aquests moments, els dos únics acampaments habilitats per autocaravanes a tota l’illa són el de Son Bou i el de Biniparratx, cap d’ells al nostre municipi. “Sabem que el consistori s’està plantejant fer l’ordenança que hem reclamat, però no crec que estigui enllestida abans de finals d’aquesta legislatura”.
Tanmateix, reconeix que l’acampada amb aquests vehicles a Ciutadella no ha desaparegut, encara que s’hagi vallat la zona de Cala en Busquets. “A l’aparcament de la zona portuària sabem que n’hi ha alguna, i al marge del mateix Camí de Sa Farola n’hi ha d’estacionades. Mentre no molestin, és a dir, mentre sigui estacionament i no envaeixin la carretera, no els podem dir res. I van allà perquè és una zona d’ombra. Al cap i a la fi, han de poder ser a algun lloc”.
El tema dels llocs per estacionar autocaravanes o furgonetes grans camperitzades, també afecta al centre del poble on, a la mateixa plaça des Born, a vegades és complicat passar amb un cotxe per la gran quantitat d’aquests vehicles estacionats, que excedeixen les mides dels aparcaments. “Sabem que hi ha persones que deixen furgonetes grans que sobrepassen els límits de l’aparcament. Intentam que aparquin a altres llocs, perquè no són llocs per estacionar aquest tipus de vehicles. Però a vegades hem de mirar cap a una altra banda, perquè tampoc no tenen moltes opcions per aparcar. I, en el cas dels que munten paradeta al mercat des Born, molts no tenen altres vehicles per moure’s per l’illa.”
Segons Sánchez, “ens hem d’acostumar a conviure amb autocaravanes i vehicles grans, perquè és una moda que va a l’alça. De moment, podem mig solucionar les situacions que han anat sorgint, però serà un problema que anirà a més si no tenim una ordenança que ho pugui regular. S’ha de tenir en compte que convivim amb aquest tipus de vehicle. I sabem que hi ha persones que no els agrada, sobretot quan són persones que venen estiuejar, perquè solen ser gent que gasta poc, no deixa doblers com a turista, i no solen ser benvinguts.”