Itziar Lecea– . Iniciar una aventura per compte pròpia sempre és un repte. I més, quan no es té experiència prèvia. Amb l’objectiu d’ajudar a les dones que volen començar un negoci propi, la Cambra de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Menor-ca desenvolupa actualment el programa Dona Impuls, del qual es van beneficiar 34 persones durant l’any 2021. Na Glòria Muñoz n’és una d’elles.
Fer alguna cosa amb les mans i diversificar les seves inquietuds. Aquest és l’impuls que va empènyer a na Glòria Muñoz, de Ferreries, a muntar Kosim, un projecte dedicat a la costura i la confecció de bosses de tela. “Havia fet feina de mol-tes altres coses abans. He passat pel menjador d’un hotel, per una pastisseria i ara compagín Kosim amb la meva feina de massatgista”, comenta na Glòria, que, tot i ser de Ferreries, viu a Alaior amb la seva parella.
UNA AFICIÓ FAMILIAR
Les teles i l’agulla sempre han cridat l’atenció de na Glòria, que a casa seva ha vist com àvies, mare i ties dedicaven el seu temps a cosir. “Puc dir que ven de família cosidora, i des de petita que m’agrada la costura. Però mai vaig pensar que podria arribar a ser un negoci per jo”, comenta. “Deu anys enrere, quan encara vivia a Ferreries, vaig començar a fer portamonedes, que vaig batiar amb el nom de Sol Solet, i que regalava a les amigues per veure si agradava la meva feina. A partir d’allà, em vaig apuntar a alguns mercats artesanals. El primer el vaig fer amb una amiga meva que fa essències florals i ens vam apuntar a un mercat d’estiu juntes. Allà es va gestar la idea que podia vendre les meves creacions a altra gent. Quan em vaig mudar a Alaior, ja vaig començar a fer les bosses, de les quals en treia jo mateixa els patrons, combinant sempre teles diferents. Intent emprar teles que ja són al mercat, com romanents de tapisseries, trii el que tenen i intent no comprar coses noves”, diu na Glòria, qui també va rodar pels mercats d’estiu des Mercadal, Ferreries i també n’ha fet algun per Nadal.
LA INCÒGNITA DE CAP A ON TIRAR
Amb l’experiència dels mercats i el gust que na Glòria hi posava a les seves bosses, va arribar a un punt d’estancament. “Al principi, quan vaig començar a cosir, només tenia un compte de Facebook per promocionar la meva feina. Més endavant, i gràcies a l’ajuda de les meves nebodes, també vaig encetar un compte d’Instagram. Però no tenia molt clar cap a on tirar. Va ser llavors que, a través d’un amic que feia feina a la Cambra de Comerç i havíem xerrat del projecte de Kosim, em va proposar formar part de Dona Impuls.”
L’EXPERIÈNCIA AMB DONA IMPULS I EL RELLANÇAMENT DE KOSIM
“El projecte de Dona Impuls m’ha servit per poder tenir les idees molt més clares”, assegura na Glòria, qui ara empra paraules com “pla de negoci” o “estratègies de màrqueting”, totalment desconegudes per ella abans d’entrar al programa. “A jo el que m’agrada és cosir. La part de vendre em queda una mica gran. Per açò, quan vaig començar amb Dona Impuls em van fer una entrevista amb la persona que em va ajudar. I amb ella vam fer un estudi del projecte, que em va ajudar per posar els peus a terra i tenir una línia marcada a seguir, un camí a fer, encara que no es segueixi al peu de la lletra.” A banda de l’assessorament, na Glòria s’ha pogut beneficiar de les ajudes de la Fundació Endesa per emprenedoria, que també va gestionar durant l’any passat la Cambra de Comerç de Menorca, i que li han servit per digitalitzar el seu negoci. “Gràcies a la guia i a l’ajuda econòmica, he pogut posar els meus productes a un marketplace, un lloc a on vendre per internet. En el meu cas, he triat la plataforma menorquina Xuroa”, comenta. No és l’única que es beneficiarà de la nova via comercial que suposa la digitalizació. Per aquest any, la Cambra de Comerç també gestiona el Kit digital, un projecte subvencionat per la comunitat europea i el govern estatal que vol impulsar la digitalització de petits negocis com els de na Glòria. A més de poder comptar amb una sèrie de micro-crèdits de CaixaBank, pensant per fer una inversió inicial per persones que, com ella, necessiten una empenta econòmica.
Tanmateix, na Glòria no deixa la part presencial del seu negoci. “Formar part de Dona Impuls també m’ha ajudat a superar les meves inseguretats, a confiar més en el que faig i en les meves capacitats. És un estaló personal que és molt valuós per seguir endavant”, comenta. El següent repte de na Glòria és posar al dia les seves xarxes socials. “És el que més em costa”, confessa. Però ha agafat de nou amb ganes una part del seu negoci que li encanta, que és la d’anar a mercats. “El tracte directe amb qui em compra és el que més m’agrada, i no el vull deixar de banda.”