Així mateix, anima a seguir la regla de les cinc erres: reflexionar, reciclar, reduir, reutilitzar i reparar, amb la finalitat de gestionar amb racionalitat els recursos econòmics i fer un consum responsable, sostenible i compromès amb el medi ambient.
La Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut i Consum recomana:
1. Reflexionar, Reciclar, Reduir, Reutilitzar i Reparar per racionalitzar els recursos econòmics i fer un consum responsable, sostenible i compromès amb el medi ambient.
2. Revisar el material escolar del curs anterior i aprofitar tot el que es pugui tornar a utilitzar. El material que no es pugui reutilitzar i tengui una vida útil es pot donar a persones properes o a les organitzacions socials.
3. Elaborar un pressupost previ amb la despesa disponible i comparar els preus i la qualitat d’un mateix producte en diferents establiments, amb la finalitat de trobar el millor producte al millor preu.
4. Planificar les compres de llibres de text, material escolar, roba, calçat i altres productes. Evitar les presses i compres compulsives; comprar el que realment es necessita.
5. Comprar de manera escalonada, sobretot roba i calçat. És aconsellable no adquirir gaire roba a principi de curs i comprar-la, sempre que sigui possible, a mesura que sigui necessària. Cal recordar que «marca no sempre és sinònim de major qualitat».
Una vegada que hem reflexionat sobre el material indispensable que cal comprar, com a consumidors es recomana fomentar l’economia circular que valora el cicle de vida d’un producte (fabricació, comercialització, ús, consum, gestió del residu i reintroducció en els cicles productius). Així s’ofereix un model que preserva la naturalesa i redueix les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Consum aconsella optar per productes respectuosos amb el medi ambient i de comerç just.
Així mateix, convé informar-se sobre el programa de reutilització de llibres de text que ofereixen molts centres educatius.
A l’hora de comprar en un establiment és convenient:
- Demanar i conservar el tiquet de compra o factura, ja que és la garantia.
- Informar-se sobre la política de canvis o devolucions. Els establiments no tenen l’obligació de canviar o retornar els diners d’un producte que està en perfecte estat, tret que així ho anunciïn.
- Conservar la publicitat o fullets del producte, sempre que sigui possible, ja que és el que verifica que el que apareix anunciat es correspon amb el que realment s’ofereix. La publicitat vincula l’empresa que anuncia.
- Llegir detingudament les instruccions d’ús i les característiques del producte per comprovar que s’ajusta a les necessitats i als infants. S’aconsella verificar que els materials i productes duguin el marcatge CE i que l’etiquetatge correspongui a la naturalesa i característiques del producte.
- Si les compres es fan en període de rebaixes, els consumidors tenen els mateixos drets que en qualsevol altra època de l’any. S’aconsella revisar que els productes rebaixats no amaguin cap tipus de tara.
- Recordar que el període de garantia legal dels productes s’estableix en 3 anys per a productes nous (2 anys si són continguts digitals)
- Compres en línia. Es recomana fer-les en llocs segurs (https + cadenat tancat o una clau).
- Les compres fetes en pàgines amb seu a Espanya o un país membre de la UE estan protegides pel dret de desistiment, que atorga el dret a devolució del producte en el termini de 14 dies naturals i sense necessitat d’al·legar cap causa. Cal recordar que s’ha de comunicar el dret a desistir i que es preveuen una sèrie d’excepcions a aquest dret segons l’article o servei sobre el qual es vol exercir.
- La Direcció General de Consum destaca que totes les empreses tenen l’obligació de disposar de fulls oficials de reclamació o denúncia, i que és una garantia triar una empresa adherida al Sistema Arbitral de Consum.
Per a més informació, les persones interessades es poden adreçar a:
Oficines de la Direcció General de Consum:
Palma: 971 17 79 79
Maó: 971 17 73 33
Eivissa: 971 17 70 67
Web: http://portalconsum.caib.es
Xarxes socials: @IBConsum
Telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00