Educació ha enviat als sindicats una proposta de negociació per a un possible Acord Marc 2023-27 sobre mesures sociolaborals i de polítiques educatives

La Conselleria d’Educació i Formació Professional ha remès aquest divendres matí als sindicats que formen part de la Mesa Sectorial d’Educació una proposta d’aspectes a negociar per a un possible Acord Marc que estaria vigent fins a finals de 2027. Aquest document es tractarà a la Mesa Sectorial d’Educació prevista per al proper dimecres, 26 d’octubre, amb l’assistència del conseller  Martí March.

Cal recordar que el 30 de setembre de 2015 els sindicats STEI i CCOO signaren amb la Conselleria d’Educació i Universitat l’Acord marc per a la recuperació dels drets sociolaborals dels sectors de l’ensenyament públic al que es va afegir posteriorment ANPE. L’Acord era un compromís de legislatura que preveia la recuperació progressiva dels drets perduts. Pràcticament totes les mesures fixades a l’Acord Marc de 2015 s’han assolit. Només ha quedat pendent la disminució de les hores lectives al professorat de secundària a 18 hores, si que s’ha completat la reducció de 20 a 19 hores.

Aquest  Acord que ara es proposa, pretén ser un compromís per continuar avançant en la recuperació i millora de les condicions sociolaborals, de continuar implementant mesures d’estabilitat per al personal funcionari docent de l’ensenyament no universitari i de millora de la qualitat educativa.

Entre les principals mesures que es proposen al nou Acord Marc en destaquen les següents:

  • Posada en marxa de la carrera professional docent.
  • Assoliment en el termini de 2 cursos de les 18 hores lectives a secundària.
  • Consolidació el 2023, de les places d’auxiliar administratiu als CEIP.
  • Creació d’un grup de substitucions permanent de personal docent adscrit a la Direcció Territorial d’Eivissa i Formentera.
  • Proposta de revisió i actualització de les mesures dels fons d’acció social que pugui incloure ajuts al lloguer d’habitatge per aquell personal docent que es destini de manera forçosa a una Illa distinta de la de residència habitual.
  • Reducció progressiva de ràtios.
  • Proposta del Pla d’infraestructures educatives 2023-2027.
  • Proposta d’un pla de climatització de centres.
  • Inici d’un procés per a l’impuls d’un conveni autonòmic per al primer cicle d’educació infantil
  • Restabliment de les llicències per estudis, a partir del 2023, retribuïdes i no retribuïdes, amb l’objectiu d’estimular la formació i la recerca educativa.                                          

A la Mesa Sectorial del proper dimecres es recolliran les aportacions dels sindicats per intentar arribar a un acord. Posteriorment es formaran tres meses tècniques que treballaran de manera simultània: Mesa de retribucions i carrera professional, Mesa de millora de condicions laborals i Mesa de polítiques educatives.

Proposta completa per la negociació d’un nou acord marc

1. Increment retributiu per als anys 2022, 2023 i 2024 en base a les negociacions que es duguin a terme en el marc de la Mesa de l’empleat públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Desenvolupament d’una carrera professional docent, durant el 2023 i fins el 2027, en el marc de la disposició addicional setena de la LOMLOE i de l’article 92.1 de la Llei d’educació de les Illes Balears que possibiliti:

  • La creació d’un complement específic de carrera docent, una part del qual ha de ser percebut de forma inicial per tots els docents i ha de ser consolidable.
  • Una altra part del complement específic de carrera docent ha d’anar relacionat amb el reconeixement individual i/o col·lectiu de l’exercici docent i s’ha de renovar de manera periòdica d’acord amb uns indicadors negociats a la Mesa Sectorial d’Educació.
  • En el 2023 es concretarà el model de carrera professional i la temporalització per al desenvolupament de la carrera. En tot cas, en el 2024, s’ha de començar a meritar la primera part acordada del complement de carrera fins a la seva total aplicació en el 2026.
  • Promoció d’una norma que reguli el conjunt de les retribucions docents, prèvia negociació a la Mesa Sectorial d’Educació.

 

3. Supressió de la incompatibilitat en la percepció del complement de tutoria i el complement de cap de departament.

4. Consolidació de les 2.508 places docents creades des de 2016 i la millora progressiva de les plantilles.

5. Convocatòria immediata del procediment d’integració del professorat tècnic de formació professional al cos de professors de secundària, prèvia negociació a la Mesa Sectorial d’Educació.

6. Convocatòria anual de concurs-oposició durant el 2023, 2024, 2025, 2026 i 2027 amb la finalitat d’estabilitzar les plantilles, al marge del procés d’estabilització per concurs, per assolir la fita d’un màxim del 8% d’interinitats.

7. Creació d’un grup de substitucions permanent de personal docent adscrit a la Direcció Territorial d’Eivissa i Formentera.

8. Assoliment en el termini de 2 cursos de les 18 hores lectives per al personal docent de secundària.

9. Dotació progressiva, en el termini de 4 anys, als centres d’infantil i primària de personal docent addicional per tendir vers la reducció de la jornada lectiva del personal docent d’infantil i primària.

10. Reducció progressiva de ràtios, en el termini de 4 anys, en un 10% de les ràtios màximes en aquells centres que comptin amb un ISEC inferior a -0,25, i entre un 10% i un 20% en els centres d’atenció preferent i mantenir les ràtios mitjanes per davall de les actuals que són:

 

RÀTIOS PER GRUP CURS 21-22 (*)
EtapaRàtio curs 21-22Ràtio màxima LOMLOERàtio màxima

-10%

% Grups davall ràtio màxima% Grups davall ràtio màxima

 – 10%

2n cicle EI19,2252399%90%
EP20,4252394%70%
ESO25,33027100%85%
BAT26,23531100%96%

(*) Data actualització: 11 de juliol de 2022

11. Consolidació mitjançant la modificació de la RLT, en l’exercici de 2023, de les places d’auxiliar administratiu als centres d’educació infantil i primària.

12. Restabliment de les llicències per estudis, a partir del 2023, retribuïdes i no retribuïdes, amb l’objectiu d’estimular la formació i la recerca educativa. S’han de negociar els criteris i el nombre de llicències en la Mesa Sectorial d’Educació.

13. Proposta de revisió i actualització de les mesures dels fons d’acció social que pugui incloure ajuts al lloguer d’habitatge per aquell personal docent que es destini de manera forçosa a una Illa distinta de la de residència habitual.

14. Reducció de mitjà jornada voluntària no retribuïda als majors de 55 anys.

15. Regulació, prèvia negociació en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació, d’un any sabàtic retribuït de lliure disposició amb la minoració d’un percentatge de les percepcions retributives en els 4 anys anteriors.

16. Regulació de les condicions i requisits per a la reducció de ½ jornada, sempre que sigui possible, amb la corresponent reducció de retribucions per a tot el personal docent.

17. Creació d’un grup de treball per revisar el catàleg de malalties professionals.

18. Regulació, prèvia negociació amb els sindicats, dels permisos retribuïts  per assumptes propis al personal docent tant per funcionaris com per interins i dels permisos sense retribució.

19. Revisió i nova regulació, prèvia negociació en la Mesa Sectorial d’Educació, de les instruccions sobre l’horari dels docents per a implementar en la professió docent les 35 hores de jornada laboral, concretar els límits dels dies d’assistència al centre per al personal docent amb reducció de jornada i revisar el nombre d’hores de lliure disposició, entre d’altres.

20. Negociació de la compensació d’horari lectiu i/o complementari per al personal docent que faci docència a un elevat nombre d’alumnes en el mateix curs.

21. Inclusió en els plans de formació del professorat de la formació específica per especialitats i de didàctica de les distintes àrees.

22. Negociació en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació del procediment, la formació i les equivalències o convalidacions per a l’obtenció dels distints nivells del marc de referència de la competència digital docent.

23. Negociació d’un protocol per a les agressions als docents.

24. Elaboració d’un pla d’igualtat.

25. Proposta del Pla d’infraestructures educatives 2023-2027 i rendició de comptes de l’execució del Pla d’infraestructures 2016-2023.

26. Proposta d’un pla de climatització de centres que contengui una auditoria de l’estat dels centres i un pla d’inversions en el marc del Fons de Cooperació Territorial.

27. Inici d’un procés de debat sobre la institucionalització (paper dels ajuntaments, dels consells i de la conselleria) del primer cicle d’educació infantil que permeti millorar les condicions sociolaborals del personal docent d’aquest cicle, impulsant un conveni d’àmbit autonòmic per aquest col·lectiu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.