Un 40 % dels municipis de les Balears ja s’han adherit al projecte Emblemàtics de protecció del teixit comercial tradicional impulsat per Vicepresidència a través de la Direcció General de Comerç i l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI). Des del llançament d’aquest programa, ara fa tres anys, 27 municipis han decidit catalogar i visibilitzar els seus establiments, 20 dels quals ja s’han presentat i la resta està en procés. A més, altres quatre han sol·licitat formar part d’Emblemàtics Balears.
Aquest matí, s’han reunit al Centre Bit Raiguer d’Inca regidors i tècnics municipals adherits al projecte per fer balanç i traçar les futures passes per visibilitzar els establiments catalogats. L’acte ha comptat amb la presència del vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes; el director general de Comerç, Miquel Piñol, i la directora gerent de l’IDI, Mariona Luis.
Yllanes ha recordat la importància de l’objectiu principal d’Emblemàtics, protegir l’activitat comercial de proximitat i, més específicament, la dels establiments amb més tradició dels municipis perquè «gràcies a la pervivència d’aquests establiments els municipis poden conservar la seva singularitat». A més, ha subratllat que «tot i que la iniciativa se centra en els comerços catalogats, la resta de teixit comercial se’n beneficia, ja que els emblemàtics també funcionen com a element tractor i reclam per als visitants de dins i fora de les Illes».
Actualment, Emblemàtics Balears compta amb 247 comerços catalogats de 20 municipis d’arreu de les Illes Balears: Alaró (4), Alcúdia (8), Algaida (5), Consell (6), Esporles (5), Inca (14), Lloseta (7), Llucmajor (11), Manacor (25), Marratxí (12), Palma (75), Pollença (9), Porreres (8), Santanyí (7), Alaior (5), Ferreries (11), Maó (19), Santa Eulària des Riu (5), Sant Josep de sa Talaia (5), Formentera (Sant Ferran, 1 i Sant Francesc Xavier, 5). Aquests ja es poden consultar a la web www.emblematicsbalears.es, plataforma a través de la qual es dona a conèixer el projecte. A més, els municipis adherits que es troben en procés de catalogació són Campos, Ciutadella, es Mercadal, Felanitx, sa Pobla, Santa Maria i Eivissa.
Per categories, hi ha 63 establiments emblemàtics; 81 d’arrelats i amb història; 25 amb patrimoni i història; 43 amb història; 28 d’arrelats; 3 d’arrelats i amb patrimoni, i 2 amb patrimoni. Dels comerços catalogats, el 21,5 % són forns i pastisseries; el 19 % pertany a equipament de la llar; el 8 % són establiments d’alimentació i begudes; el 17 % de roba, complements i calçat; el 12 % d’artesania, i el 6 % de merceria. La resta són establiments de drogueria i ferreteria, joieria i rellotgeria, llibreria, teixits i altres sectors.
Són els ajuntaments els que identifiquen els comerços del municipi que compleixen els requisits per ser emblemàtics, d’acord amb un manual de l’IDI que n’estableix les diferents categories. Així, un comerç pot ser catalogat com a arrelat (amb un producte o ofici singular), amb història (amb més de 75 anys de vida o excepcionalment a partir dels 50 anys) i amb patrimoni (amb elements patrimonials interiors i exteriors destacats, així com amb valor immaterial). A més, els establiments que compleixin aquestes tres categories seran denominats emblemàtics.