El Consell de Govern ha aprovat aquest dilluns el Projecte de llei d’àrees municipals d’impuls comercial (AMIC) de les Illes Balears amb la finalitat de potenciar el petit comerç i els centres urbans promovent iniciatives que en comportin la revitalització, així com la millora i promoció d’altres entorns relacionats.
Les àrees municipals d’impuls comercial (AMIC) es conformen quan un cert nombre de participants o negocis d’una àrea concreta consensuen un pla estratègic per millorar la zona o l’àrea delimitada per ells mateixos amb vista a ser aprovat per l’Ajuntament competent.
Les AMIC es gestionen de manera autònoma i democràtica, i actuen amb responsabilitat financera pròpia. A més, es caracteritzen per la flexibilitat i la capacitat d’adaptació a cada entorn geogràfic, socioeconòmic o cultural i permeten que les propietàries i els propietaris de locals comercials —o els agents explotadors dels negocis— amb accés des de la via pública col·laborin amb les autoritats municipals, com també amb les associacions veïnals de l’entorn.
Aquesta Llei AMIC el que fa és consolidar les polítiques de promoció de centres urbans a cel obert que el Govern va iniciar a principi de legislatura. Un dels objectius de la Llei és la cooperació finalista dels comerços tradicionals per tal que puguin competir cooperant, és a dir, competir d’una manera més eficaç.
Una vegada s’ha establert una AMIC i s’ha elaborat un pla, aquest pla es trasllada a l’ajuntament corresponent per tal que sigui aprovat. Aquest pla permetrà que hi hagi una col·laboració publicoprivada a la zona indicada.
El Govern de les Illes Balears fa diversos exercicis que dona suport a negocis comercials urbans de qualsevol àmbit sectorial en la via de la digitalització, a la renovació dels seus locals, al fet de mancomunar les despeses i enfortir la seva identitat en el seu entorn urbà amb línies específiques d’ajut al comerç detallista, als establiments emblemàtics, a les polítiques comercials dels municipis i a la creació i el manteniment de centres comercials urbans a cel obert.
La vigent Llei 11/2014, de 15 d’octubre, de comerç de les Illes Balears, fa una aposta decidida pel comerç amb la inclusió de la figura dels centres comercials urbans, per impulsar projectes dinamitzadors del comerç en els nuclis urbans dels municipis de les nostres illes, que propiciï la revitalització de l’activitat comercial amb la promoció del comerç de proximitat i eviti els desplaçaments.
La posada en marxa d’aquesta Llei suposa la modernització i promoció del comerç, la millora de la qualitat de l’entorn urbà, la consolidació d’un model de ciutat compacta, complexa, cohesionada i mediambientalment eficient, l’augment de la competitivitat del petit comerç, la diversificació econòmica del teixit econòmic balear, així com l’afavoriment de la creació d’ocupació i autoocupació de qualitat.
Les AMIC constitueixen un espai urbà més atractiu al consumidor, amb el consegüent augment de les vendes per als integrants de l’àrea. A més, reverteix en beneficis no només al sector comercial, sinó en els mateixos veïns i veïnes residents a l’àrea, que es beneficien de la seguretat dels espais públics per a trànsit de les persones que acudeixen a l’àrea a comprar i, fins i tot, afavoreix el proveïment necessari de determinats barris dels municipis.
Així mateix, la norma proveeix el marge òptim per impulsar l’aparença del paisatge urbà mitjançant plans plurianuals de millora de la neteja, la senyalització, la il·luminació o l’ornamentació i el mobiliari de la via que concerneix a cada àrea d’impuls comercial, així com la gestió compartida de serveis destinats als seus membres, com logística, distribució de mercaderies, relacions amb proveïdors o digitalització. Finalment, aquesta norma s’obre a les possibilitats que els socis puguin rebre de la mateixa AMIC serveis d’assistència i formació puntual o permanents