El Consell i l’Ajuntament de Sant Lluís han donat una passa definitiva per a la posada en marxa al municipi del Servei d’Atenció a Domicili d’Alta Intensitat (SADAI), una iniciativa que permetrà millorar la qualitat i la freqüència del servei, i ampliarà de manera notable les prestacions que rebran els usuaris. El Consell executiu de l’administració insular ha aprovat el conveni de col·laboració entre les dues administracions, passa prèvia a la firma de l’acord i a la posada en marxa del servei, que es preveu per al primer trimestre de 2023.
La realitat social actual mostra que cada any vivim més i que, com a conseqüència, s’incrementa la població major que requereix d’atencions especials per desenvolupar la seva vida amb normalitat i dignitat. En poc més de vint anys, Sant Lluís ha duplicat el nombre d’habitants majors de 65 anys, i d’aquests, gairebé 300 tenen més de 80 anys. A més, el ritme de creixement de la població major de 65 anys (110 per cent) és molt més elevat que el ritme de creixement de la població en general (67%). Açò obliga a enfortir el treball per atendre aquest sector de població, i oferir-los alternatives als centres residencials, residències geriàtriques o centres de dia.
El Servei d’Atenció a Domicili s’ha vingut delimitant al llarg dels anys pràcticament en l’atenció a les persones majors amb tasques de caràcter domèstic i d’atenció personal (higiene majoritàriament). Aquest és un servei que hores d’ara té 24 usuaris a Sant Lluís, i que permet atendre els usuaris els matins de dilluns a divendres i, de forma excepcional, els capvespres fins el mes de gener.
El SADAI permetrà incrementar la intensitat, freqüència i prestacions, amb l’objectiu que les persones usuàries es puguin mantenir en el seu entorn habitual i en connexió social amb aquest entorn. Aquest és un programa pilot que s’implantarà a Sant Lluís durant dos anys. Es preveu arribar al doble de persones que fins ara (de les 24 actuals, a unes 50), i també s’amplia la plantilla, per tal d’incorporar diferents perfils professionals i ampliar hores i dies d’atenció. Així, s’oferirà el servei matins i capvespres, festius i caps de setmana.
El Servei d’Ajuda a Domicili bàsic ja cobreix les necessitats bàsiques (higiene, suport a la llar, control de medicació, etc.), es preveu que els tipus de prestacions que ofereix el SADAI siguin les següents:
– Increment de la intensitat de la prestació referent a les necessitats bàsiques que ja reben les persones usuàries (més hores i més usuaris). Es podrà cobrir horari de matins, capvespre, cap de setmanes i festius.
– Atencions personals i atencions a les necessitats domèstiques o de la llar: Aquelles atencions que vagin més enllà de les que ofereix el SAD bàsic, com poden ser recolzament en els processos de compra o adquisició de bens i aliments, elaboració de menús, control nutricional, etc.
– Atencions especialitzades, com poden ser, assessorament per part d’un/a nutricionista, fisioteràpia a domicili per tal de millorar la mobilització i la independència de les persones usuàries, servei de teràpia ocupacional amb l’objectiu d’analitzar, avaluar, graduar i adaptar les activitats de la vida diària per facilitar l’autonomia de les persones, supervisió psicològica… o aquells perfils professionals que puguin col·laborar a assolir l’objectiu de millora de la qualitat de vida i de permanència en el domicili i l’entorn habitual de les persones usuàries.
Aquestes prestacions s’oferiran amb una plantilla ampliada, que incorpora 2 nous treballadors familiars, un treballador social i, de manera flexible:
– Un fisioterapeuta.
– Un terapeuta ocupacional.
– Un nutricionista/infermer.
– Un psicòleg.
Aquest programa és possible perquè l’Ajuntament manté la seva aportació econòmica per al Servei d’Atenció Domiciliària, i se suma l’aportació del Consell, que serà de 400.000 euros.