L’Ajuntament d’Alaior ha atorgat 115 llicències urbanístiques durant el transcurs dels anys 2021 i 2022, aquestes llicències comprenen totes les obres majors, com ara noves construccions, reformes, demolicions, ampliacions, legalitzacions, etc.
Durant el 2021 se’n van concedir 62 i aquest any ja se n’han atorgat 53, sense comptar el mes de desembre, per la qual cosa s’espera arribar a una xifra similar a la de l’any passat si hi sumem el mes de desembre.
Dins aquest llistat no es tenen en compte totes les llicències d’obra menor que són tramitades a través de la “comunicació prèvia” i no necessiten una resolució expressa per començar, encara que també són supervisades pels tècnics municipals. Les tramitades els dos darrers anys sumen la xifra de 463 comunicacions, cosa que és una prova de l’elevat treball del departament, però que alhora demostra el nivell de compra venda i reforma que existeix actualment a Alaior, una notícia molt positiva per a tot el sector que se’n beneficia.
El regidor d’urbanisme, Cristóbal Marqués, valora de manera molt positiva la feina encara que reconeix que cal ser més àgils, “s’ha treballat bé, però encara cal millorar més i disminuir els temps d’espera”. Hem de tenir en compte que de forma paral·lela estem destinant temps al nou Pla General, ja aprovat inicialment el mes de març passat. A més, durant els darrers anys s’ha aconseguit donar tràmit a 5 hotels urbans, i una vintena d’agroturismes. A part, de les llicències provisionals al polígon industrial, o més de 60 bonificacions per a la instal·lació de plaques solars.
Agilitzar tràmits
Des d’urbanisme “trobem a faltar una implicació del Consell Insular de Menroca per fer els tràmits més senzills i ràpids”, de vegades hi ha tramitacions que es podrien fer en un sol acte, com és el final d’obra i la cedula d’habitabilitat.
A més, caldria valorar la posada en marxa de la “declaració responsable” en obres majors que no afectin el volum ni l’alçada de l’edificació. Marqués ha recordat que, “durant la pandèmia es va permetre començar les obres amb una declaració responsable i era una bona solució per a reformes”, amb aquest procediment s’aportava el projecte visat, igual que qualsevol obra major, però era una possible solució a les excessives demores que tenim actualment a molts municipis.
Personal
L’àrea de personal d’urbanisme s’ha reforçat amb un nou advocat durant aquest any, cosa que ha ajudat a ser més àgils en les tramitacions, i treballar en el nou desenvolupament urbans d’Alaior per als propers vint anys, a través del nou Pla General.
Urbanisme tindrà un nou reforç d’aquí a unes setmanes, ja s’ha tancat la contractació d’un altre tècnic a mitja jornada que començarà el mes de gener, per completar i agilitzar una mica més els diferents tràmits actuals.
Treball conjunt amb el Col·legi d’Arquitectes
Marqués també ha valorat de manera positiva les trobades amb el Col·legi d’Arquitectes de Menorca, “la voluntat d’ajudar-nos mútuament per tenir més rapidesa és positiva” per aquest motiu se’ls ha facilitat documentació, sobretot de tramitacions, tot i que reconeix la complexitat d’alguns assumptes.
Per exemple, l‟actualització del portal de transparència municipal perquè surtin totes les llicències atorgades amb l‟anonimització de totes les dades personals és un repte. En aquest sentit estem treballant perquè els sistemes informàtics siguin automàtics, i no s’hagin de revisar una per una les actes de les Juntes de Govern per complir la Llei de Protecció de dades.