El vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, ha inaugurat aquest dilluns la jornada explicativa organitzada per la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, relativa a explicar les convocatòries previstes en el Pla d’Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears (PITEIB) per impulsar la mobilitat compartida i la solarització d’aparcaments.
Yllanes ha explicat que, gràcies a aquests ajuts inclosos en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationEU) i que sumen un total de 19 milions d’euros, es pot «seguir impulsant el procés de transició energètica iniciat a les Illes Balears i que passa per aconseguir una sobirania energètica i una descarbonització dels sectors, ja sigui en l’àmbit del transport o en el procés de generació d’energia per part d’empreses i institucions».
«Tenim 15 milions d’euros que posam a disposició d’empreses i institucions per fomentar instal·lacions fotovoltaiques per a autoconsum a pèrgoles i marquesines d’aparcaments públics o privats i que ens poden permetre arribar als 30 MW de potència renovable en aparcament. A més, aquests ajuts també van destinats a la instal·lació de punts de recàrrega de vehicle elèctric a les Illes Balears. La segona línea, que està dotada amb 4 milions, al foment de la implantació de sistemes de vehicle compartit als municipis. Necessitam la implicació de tots els sectors de la societat per tal de poder seguir impulsant la transició energètica a les illes que ens durà a ser més eficients, més verds i més sostenibles», ha afegit.
Marc Pons, comissionat per a l’impuls de l’energia sostenible en sistemes insulars, per part seva, ha indicat que «els arxipèlags tenen singularitats que demanen ser reconegudes. En aquest sentit, quan es van establir els NextGen i es va decidir com es prioritzarien les inversions, es va acordar que es destinaria una partida específica només a Canàries i Balears, al marge de la bossa del conjunt. Ha estat crucial la coordinació entre institucions, concretament entre el Govern de l’Estat i el Govern Balear. Volem compensar amb aquests ajuts les peculiaritats que no existeixen al continent.»
També ha participat a la jornada el director general d’Energia i Canvi climàtic, Pep Malagrava, qui ha declarat que «des de la Direcció General seguim fent feina de valent per aconseguir l’objectiu marcat de tenir oberts i a disposició de la ciutadania, empreses i administracions, el 60 % dels 197 milions d’euros que les Balears tenen per a impulsar la transició energètica de les Illes abans de que acabi l’any. Aquest 2022 està sent i acabarà sent el millor any de les Illes quant a l’impuls per part de l’Administració pública a la generació de renovables. I no només amb l’arribada dels 233 milions totals, sinó també pel fet de tenir una empresa pública d’energia operativa i complint els objectius marcats».
Les línies d’ajuts
Per a la línia destinada al foment d’instal·lacions fotovoltaiques per a autoconsum a pèrgoles i marquesines d’aparcaments públics o privats i punts de recàrrega de vehicle elèctric a les Illes Balears, hi ha tres programes d’incentius subvencionables. El primer programa és per a la realització d’instal·lacions fotovoltaiques d’autoconsum elèctric (amb o sense emmagatzematge) a pèrgoles i marquesines d’aparcaments públics o privats, que a més a més incorporin almenys un punt de recàrrega per a vehicle elèctric. El segon programa d’incentius té a veure amb la realització d’instal·lacions fotovoltaiques d’autoconsum elèctric (amb o sense emmagatzematge) a pèrgoles i marquesines d’aparcaments públics o privats que no incorporin punts de recàrrega per a vehicle elèctric. Finalment, el programa 3 va destinat a la instal·lació d’almenys cinc punts de recàrrega de vehicle elèctric a aparcaments d’ús públic amb una potència mínima de cada punt de 7,3 kW.
Es pot consultar i demanar la subvenció en el següent enllaç.
Pel que fa a la convocatòria per al foment de la implantació de sistemes de vehicle compartit als municipis de les Illes Balears, la línea compta amb tres programes d’incentius subvencionables. El Programa d’Incentius 1 va destinat a la implantació de sistemes de vehicle compartit que operin en un únic municipi de les Illes Balears. El segon programa d’incentius està centrat en la implantació de sistemes de vehicle compartit que interoperin en més d’un municipi de les Illes Balears, mentre que el Programa d’Incentius 3 se centra en la redacció dels plecs de condicions, la contractació d’assistència tècnica per a l’elaboració dels plecs perquè les administracions públiques puguin licitar les concessions o permisos per a l’activitat de vehicle compartit dins el seu municipi.
La intensitat de l’ajut depèn de l’actuació i el beneficiari. En aquest sentit, fins a 5.000 euros per a furgonetes, 4.000 per a cotxes, 950 per a motos, 500 per a bicis i 200 per a patinets.
Cal destacar que l’ajut s’incrementa, en cas que operin en més d’un municipi, fins a 500 euros més en cotxes, furgonetes i motos. Així mateix, aquests ajuts també subvencionen fins al 65 % per a punts de recàrrega i sistemes de gestió, i el percentatge es rebaixa segons les dimensions de l’empresa i la situació del punt en zona privada. Així mateix, cobreix fins al 100 % per a la redacció de plecs de les administracions.
Les ajudes es poden sol·licitar aquí.
Exemples de casos pràctics
Durant l’acte, s’han pogut escoltar i conèixer exemples de casos pràctics i d’èxit, ja sigui en la posada en marxa de projectes relacionats amb la mobilitat compartida, com és el de la cooperativa Ecotxe, a través el seu representant, Alexandre Duran, que ha explicat que «vam veure que arreu d’Europa existia l’activitat de carsharing i aquí a Espanya i a Mallorca no es coneixia. Vam veure que des de el cooperativisme de consum tenia tota la seva lògica. Cercam la viabilitat del servei perquè tingui continuïtat al llarg del temps i a llarg termini. El carsharing és útil per complementar el transport públic». Francisco Vidal, gerent de l’aplicació mòbil Wattzer, ha indicat que «feim feina amb quatre categoria de vehicles, i l’impacte que té al medi ambient és molt fort. Donam la possibilitat de que puguin utilitzar un transport que no sigui contaminant».
Pel que fa a la convocatòria de solarització d’aparcaments i punts de recàrrega, s’ha destacat el cas dels supermercats Lidl, que, a través de Natalia Pérez-Fajardo, ha indicat que «l’eficiència energètica és un dels pilars que tractem. Comptem amb més de 143.000 metres de fotovoltaica a tot Espanya. Hem implantat aquest tipus de generació d’energia els darrers anys i en l’àmbit de Balears, des del 2017, per les seves característiques, s’ha triat com la delegació pilot per posar mesures que després es traslladen a la resta d’Espanya, com la implantació dels punts de recàrrega o la instal·lació de fotovoltaica a Eivissa primer i després a Mallorca».
També ha participat en aquest apartat de la jornada el director gerent de l’Institut Balear de l’Energia, Ferran Rosa, qui ha indicat que «la nostra tasca de democratitzar l’energia des de l’IBE és fonamental. Quan parlam d’aparcaments, la feina que feim és relativa a serveis energètics. Existeix una obligació legal de cobrir de plaques els aparcaments i des de l’IBE voliem fer una prospecció d’aquests espais, ja que si es solaritzaven, tindrien la capacitat de produir fins al 6% del consum actual de Balears. Avui en dia tenim més de 15 projectes redactats en espais d’aparcaments».
Maria Tur, gerent patrimonial de Palma Planas, ha apuntat que «hem treballat en vàries fases i començant amb un petit projecte. Ara continuam cobrint tota la superfície del pàrquing. La principal motivació és que tenim més de 30.000 metres de demanda d’energia i que hem de cobrir». Per part seva, Jordi Quer, d’Inti Energia, ha explicat els detalls del projecte a l’hospital.