El Consell de Govern ha aprovat aquest dimarts, a proposta del vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, el Projecte de llei de modificació de la Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i les apostes de les Illes Balears, amb l’objectiu principal de protegir els col·lectius més vulnerables i oferir la màxima seguretat i protecció jurídica als ciutadans, així com atendre la necessitat de planificar la ubicació de les sales de joc i locals específics d’apostes.
L’objectiu d’aquesta planificació és ordenar l’oferta de joc d’acord amb una política que proveeixi entorns més segurs de joc, amb la finalitat de prevenir les externalitats negatives que l’activitat del joc pot ocasionar, i corregir les disfuncions que produeix el creixement desordenat d’aquest tipus d’establiments.
Durant els últims anys, i en resposta activa a la proliferació d’establiments de joc i apostes a les Illes Balears, així com a la proliferació de les opcions de joc en línia, diversos estaments de la societat civil s’han mobilitzat i han reclamat a les administracions públiques autonòmiques i estatals nous marcs reguladors per contenir aquesta proliferació, protegir millor els menors d’edat i els grups de població especialment vulnerables, com els afectats per problemes derivats del joc patològic que hagin accedit a inscriure’s en els registres d’autoprohibits.
El Govern de les Illes Balears considera el joc des d’una perspectiva integral de responsabilitat social, com un fenomen complex, en el qual s’han de combinar accions preventives, de sensibilització, intervenció, control i reparació dels efectes negatius que se’n puguin derivar.
Així, i a fi d’atendre sense demora les raons d’interès general esmentades, les actuals circumstàncies i la creixent preocupació social pel possible efecte addictiu d’aquestes conductes, el Govern ha fet ús del mecanisme cautelar consistent en la suspensió de la concessió de noves autoritzacions per a l’obertura de qualsevol establiment de joc (casinos, bingos, sales de joc, zones d’apostes en sales de joc i locals específics d’apostes).
En aquest sentit, amb aquesta llei de reforma de la Llei del joc i les apostes, el Govern pretén incorporar totes aquestes consideracions sociosanitàries i totes aquestes mesures, que han de permetre complementar la regulació del negoci dels jocs d’atzar i mitigar-ne les externalitats negatives.
Aquesta reforma legal incorpora disposicions orientades a limitar la concessió de noves autoritzacions de les sales de joc i/o apostes en el territori de les Illes Balears.
El nombre de sales de joc i apostes autoritzades en el nostre territori ha experimentat en els últims anys un creixement notable, així com una concentració elevada en determinades zones de les illes, malgrat la limitació de distància entre aquest tipus d’establiments, regulada en els decrets abans esmentats.
En relació amb la concentració d’aquest tipus d’establiments a la comunitat autònoma de les Illes Balears, té una ràtio de 108 establiments de joc presencial per cada milió d’habitants, de manera que és el tercer territori autonòmic amb més densitat d’oferta, a més de presentar una ràtio 40 punts superior a la mitjana del conjunt de l’Estat.
Així doncs, atesa la recomanació de les autoritats sociosanitàries de corregir l’alta densitat d’establiments de joc que posen de manifest les estadístiques, es pretén que el nombre de sales de joc i locals específics d’apostes no s’allunyi per excés de la mitjana de sales de joc per habitant del conjunt de l’Estat espanyol, que la Revista Española de Salud Pública, del Ministerio de Sanidad, xifrava el 2020 en 68 per milió d’habitants. Aquesta mitjana es podrà calcular anualment.
Així mateix, aquesta reforma amplia les distàncies entre les sales de joc i apostes i certs centres o espais dedicats a l’educació i a l’esbarjo de les persones menors d’edat o vulnerables.
La mesura respon a les reclamacions creixents dels col·lectius socials afectats per les ludopaties i dels implicats a combatre-les, que assenyalen oportunament la freqüent proximitat física d’establiments de joc i apostes respecte a centres educatius, d’atenció sociosanitària, de parcs i àrees de joc infantil i juvenil, i de recintes esportius públics.
En paral·lel, es prohibeixen la publicitat i els actes de promoció de l’activitat del joc i les apostes en tot el territori de les Illes Balears.
Atenent als principis de moderació i provisió d’entorns més segurs de joc, s’entén que la publicitat incita competitivament a la pràctica dels jocs d’atzar i a les apostes, sense que es pugui controlar qui accedeix als continguts publicitaris o qui transita davant aquests anuncis a la via pública.
Més enllà del que s’ha exposat, aquesta norma estableix un control electrònic d’edat per a l’ús de màquines recreatives de tipus B, presents a bars i restaurants. Si bé, fins ara, els establiments de joc i apostes disposen d’estrictes controls d’edat, l’ús de les màquines de joc de tipus B en els establiments d’hostaleria no ha tingut aquests controls.
Finalment, aquesta reforma legislativa pretén reorganitzar els articles i els supòsits d’infraccions molt greus, greus i lleus, atenent a l’experiència acumulada, i emparellar amb més fidelitat els supòsits previstos en l’articulat legal amb els que realment es produeixen en l’àmbit del joc i les apostes.
Aquesta llei consta d’un article únic, una disposició addicional única, dues disposicions transitòries i una disposició final única.